I krisen visas vÄr instÀllning till företag

En kris tvingar fram stĂ€llningstaganden som avslöjar förestĂ€llningar och vĂ€rderingar. Inte minst avseende företagande, dĂ€r vissa Ă„terkommande frĂ„gor krĂ€ver svar.

Tomma kontor Àr en vanlig syn just nu och risken Àr att de blir Ànnu tommare till följd av coronakrisen. Nu kommer det att visa sig hur vi ser pÄ företagande, skriver ledarskribenten.

Tomma kontor Àr en vanlig syn just nu och risken Àr att de blir Ànnu tommare till följd av coronakrisen. Nu kommer det att visa sig hur vi ser pÄ företagande, skriver ledarskribenten.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ledare2020-04-14 04:00
Detta Àr en ledarkrönika. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Varför har inte företagen vett att stÀnga ned sin verksamhet för att minska smittspridningen?

FrĂ„gan kan besvaras kort – för att det inte Ă€r deras uppgift. Det Ă€r expertmyndigheter och det politiska ledarskapet som ansvarar för restriktioner. Företag tar ofta ett socialt ansvar, men det Ă€r inte deras huvuduppgift. Företagarens ansvar, gentemot sig sjĂ€lv och sina anstĂ€llda, Ă€r att överleva genom att i slutĂ€ndan ha mer inkomster Ă€n utgifter. Det gör de pĂ„ samma sĂ€tt som alltid – genom att försöka anpassa sig till rĂ„dande förutsĂ€ttningar. Det innebĂ€r en balansgĂ„ng mellan att hitta kreativa lösningar för att fĂ„ intĂ€kter och samtidigt följa myndigheternas rekommendationer. Vilket de allra flesta företagare synes klara med bravur. För den balansakten förtjĂ€nar de respekt. Inte kritik. 

Varför ska vi hjĂ€lpa företag som inte har en buffert? 

Om nu företagets uppgift Ă€r att tjĂ€na pengar och överleva, borde de inte ha en buffert för sĂ€mre tider? Givetvis bör de ha det. Och företag som inte har en buffert för normala variationer överlever inte över tid. Men det som hĂ€nder mĂ„nga företag nu Ă€r inte en normal situation. 

LĂ„t oss rĂ€kna lite pĂ„ det. Vissa branscher har förlorat nĂ€stan hela sin omsĂ€ttning. Kanske gĂ„r det över pĂ„ ett kvartal. Möjligen krĂ€vs det tvĂ„ innan lĂ€get normaliseras. För att klara en sĂ„dan situation (utan krisĂ„tgĂ€rder) krĂ€vs att företaget har likviditet motsvarande en halv Ă„rsomsĂ€ttning pĂ„ kontot. Ett genomsnittsföretag i de hĂ„rdast drabbade branscherna – hotell, restaurang, handel, transport och tillverkningsindustri –  har dock endast en marginal pĂ„ runt tre procent. 

För att bygga upp en buffert för ett halvÄr utan intÀkter mÄste dessa företag lÀgga all vinst efter skatt till bufferten under tjugo Ärs tid. OrÀknat eventuellt dÄliga Är dÀr vinsterna uteblir. Utan att en krona under tiden gÄr till de som investerat i företaget. Man behöver inte vara doktor i företagsekonomi för att förstÄ att investeringar till företag skulle utebli under sÄdana premisser. Och fÄ av oss skulle vilja starta och driva upp verksamheter under dessa förutsÀttningar. DÀrför anpassar sig företag till normala variationer och inte extraordinÀra hÀndelser.

Varför ska vi hjÀlpa privata företag med offentliga medel?

Om det nu Ă€r orealistiskt att företagen bygger upp en buffert för osannolika hĂ€ndelser, fĂ„r de vĂ€l gĂ„ i konkurs? Det nyttobetonade svaret Ă€r att den offentliga ekonomin skulle drabbas hĂ„rt om inte företagen fĂ„r stöd. Det kan betraktas som en offentlig investering för att inte förlora stora skatteintĂ€kter i en nĂ€ra framtid. 

Det principiella svaret Ă€r att Ă„tskillnad mellan det privata och det offentliga Ă€r viktig och bör upprĂ€tthĂ„llas. Vi bör undvika regelsystem som ”privatiserar vinster och socialiserar förluster”. Men det Ă€r ingen motsĂ€gelse att vi nu socialiserar delar av förlusterna i kris, nĂ€r delar av vinsterna Ă€r socialiserade till vardags. 

Staten kan erbjuda företag kreditvĂ€rdighet med delar av företaget som sĂ€kerhet. DĂ„ kan staten komma att bli passiv delĂ€gare till vissa företag. Detta Ă€r dock nĂ„got vĂ€sensskilt frĂ„n den socialisering av nĂ€ringslivet och övertagande av fabriker som socialister nu börjar prata högt om.  

Nu visas vÄr instÀllning till företag och företagande. Snart kommer företagens betydelse för den offentliga ekonomin att visa sig Ànnu tydligare.