I mÄndags presenterade regeringen Ànnu en ekonomisk satsning pÄ skolan. Till det tidigare lÀrarlönelyftet avsÀtts nu bland annat extra pengar till fritidshem, skolbibliotek och upprustning av skolgÄrdar. En satsning pÄ specialpedagogiska insatser samt höjda schablonersÀttningar till kommunerna för asylsökandes barns skolgÄng finns ocksÄ med. Avsikten Àr att skapa en mer jÀmlik skola, göra lÀraryrket mer attraktivt samt att kunna ge hjÀlp i tid till elever med behov av extra stöd.
Det Àr bra att ge skolvÀrlden extra resurser, men mer pengar kommer inte kunna lösa skolans grundlÀggande problem. LÀrarbristen Àr akut och förvÀrras av kravet pÄ legitimering. Att bli lÀrare Àr idag inte tillrÀckligt attraktivt för de som söker sig till högskolan och de senaste Ären har nÀstan var fjÀrde lÀrare lÀmnat skolans vÀrld innan de nÄtt pensionsÄldern.
Att satsa pÄ högre lÀrarlöner Àr bra, men det skulle krÀvas enorma höjningar om lönen var den enda faktorn för att locka mÀnniskor till lÀraryrket. Medellönen för en civilingenjör i den privata sektorn ligger pÄ nÀstan 50 000 kronor och motsvarande för en lÀrare Àr under 30 000. Naturligtvis kan en höjning pÄ 3000 kronor i mÄnaden, som lÀrarlönelyftet syftar till, vara viktig för en del unga som funderar pÄ lÀraryrket. Men för den som bara ser till lönekuvertets storlek kommer det fortfarande vara dÄrskap att bli lÀrare i matematik och naturvetenskap istÀllet för att börja pÄ Chalmers eller KTH.
Att mÀnniskor ÀndÄ söker sig till lÀraryrket beror pÄ att man eftertraktar andra saker Àn bara en hög lön. Stimulansen i att fÄ undervisa barn och ungdomar kommer alltid vara den frÀmsta drivkraften för att söka sig till lÀrarbanan. En absolut förutsÀttning för att en lÀrare ska kunna undervisa och ge eleverna den hjÀlp de behöver Àr att klassrummet prÀglas av ordning och arbetsro.
Isak Skogstad Àr ordförande i LÀrarnas Riksförbunds studerandeförening. PÄ sin blogg har han sammanstÀllt statistik frÄn bland annat Skolverket och OECD som tydligt visar pÄ disciplinproblemen i den svenska skolan. Den visar pÄ en tillvaro i skolan dÀr ordningen blir allt sÀmre och vissa elever uppför sig pÄ ett sÀtt som stör bÄde deras kamrater och lÀrarens undervisning. Visserligen har lÀrare rÀtt att bÄde visa ut elever och utdela kvarsittning, men pÄ de flesta skolor saknas rutiner kring dessa frÄgor och alltför mÄnga lÀrare kÀnner inte att de har tillrÀckligt starkt stöd frÄn rektor att upprÀtthÄlla ordningen i klassrummet.
NĂ€r lĂ€rare mĂ„ste Ă€gna en stor del av undervisningstiden till att stĂ€vja brĂ„k och stök i klassrummet Ă€r det inte konstigt att nĂ€stan hĂ€lften av lĂ€rarna Ă„ngrar sitt yrkesval. Regeringens satsning pĂ„ fritidspedagoger, skolbibliotekarier och specialpedagoger i all Ă€ra. Men nĂ€r duktiga lĂ€rare flyr skolan och de som Ă€r kvar ska försöka undervisa i klassrum som prĂ€glas av oordning â dĂ„ Ă€r det inte lĂ€tt att hjĂ€lpa eleverna till bĂ€ttre resultat.