MÄnga skeva vinklar i bostadsstödet

Lite fler bostÀder gör vÀl ingen skada? UngefÀr sÄ tycks regeringen resonera nÀr den nu ökar anslaget till investeringsstödet för hyresbostÀder.

För att lösa bostadsbristen handlar det inte bara om att bygga fler hus, skriver ledarskribenten.

För att lösa bostadsbristen handlar det inte bara om att bygga fler hus, skriver ledarskribenten.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Ledare2020-09-18 04:00
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

I stÀllet för 7,5 miljarder blir det 9,3 miljarder kronor som gÄr till stödet under 2021, och som ska leda till fler hyresbostÀder med lÀgre hyror. Men nÀr regeringen ser framför sig att hushÄll med lÄg inkomst kan flytta in i nya bostÀder visar verkligheten nÄgot annat.

För att lösa bostadsbristen handlar det inte bara om att bygga fler hus. De tillgÀngliga bostÀderna mÄste ocksÄ matcha behoven hos de personer som just nu inte kan fÄ tag pÄ ett förstahandskontrakt. Detta gÀller sÀrskilt nÀr staten lÀgger ut miljarder i stödpengar för att hÄlla hyrorna nere. Men hittills finns inga tecken pÄ att det Àr just familjer eller personer med lÀgre inkomst som flyttat in i de subventionerade lÀgenhetshusen.

En analys som konsultbolaget Evidens publicerade i september 2019 pekar i stÀllet pÄ att de flesta personer som flyttat in i sjÀlva verket hade haft rÄd att betala hyran utan subvention. Samtidigt Àr det mÄnga lÄginkomsttagare som inte har rÄd ens med de subventionerade hyrorna. För dem Àr det rimligare att vÀlja bostÀder i det Àldre bestÄndet sÄ snart dessa blir lediga.

Det Ă€r inte bara nĂ€r det gĂ€ller hyresgĂ€sterna som trĂ€ffsĂ€kerheten för investeringsstödet varit felaktig. Bostadsbristen Ă€r nĂ€mligen inte lika skriande i hela landet som det ibland lĂ„ter. ÄndĂ„ Ă€r det fritt fram att söka och fĂ„ stödpengar för husbyggen i kommuner dĂ€r behovet inte alls Ă€r sĂ„ stort, vilket hittills ocksĂ„ har skett.

Detta öppnar i sin tur för ett kommande överskott pĂ„ bostĂ€der pĂ„ vissa orter – kanske för att befolkningen minskar eller demografin förĂ€ndras. DĂ„ kan det i stĂ€llet leda till omfattande rivningar av överblivna lĂ€genhetshus. Den risken blir sĂ€rskilt stor nĂ€r vi nu gĂ„r in i en sjunkande konjunktur och mĂ„nga mĂ€nniskors förmĂ„ga att betala hyran blir Ă€nnu sĂ€mre. Nu Ă€r det Ă€nnu klokare att lĂ„ta marknaden sköta sig sjĂ€lv.

Om investeringsstödet ska finnas mÄste det ta hÀnsyn till fler faktorer Àn den nationella bostadsbristen. Till exempel gynnar stödet flerbostadshus med smÄ lÀgenheter framför andra boendeformer, vilket leder till en skevhet i bestÄndet. Hus och omrÄden med en stor andel smÄ lÀgenheter tenderar dessutom att leda till ökad omflyttning och otrygghet.

I slutĂ€ndan handlar det om mĂ€nniskor som trots allt vĂ€ljer var och hur de vill bo. En viktig insats skulle till exempel kunna vara att bekĂ€mpa brottsligheten – mĂ„nga vĂ€ljer en osĂ€ker boendesituation framför en lĂ€genhet i ett stökigt omrĂ„de.

Investeringsstödet till hyresbostĂ€der Ă€r ineffektivt och skapar problem. Regeringen verkar dock nöja sig med att ha beviljat stöd till 35 800 nya bostĂ€der sedan 2016, och struntar i var husen finns och vilka som bor i dem.