Mikroföretagen bygger besöksnÀringen

Hur gör vi för att pÄ bÀsta sÀtt stimulera besöksnÀringen? Det Àr en frÄga som Àr stÀndigt aktuell i en kommun som VÀstervik.

"Om man vill stimulera alla företag i besöksnÀringen, i en utprÀglad landsbygdskommun som VÀstervik, behöver man förstÄ de mikroföretag som dominerar besöksnÀringen pÄ den svenska landsbygden", skriver ledarskribenten.

"Om man vill stimulera alla företag i besöksnÀringen, i en utprÀglad landsbygdskommun som VÀstervik, behöver man förstÄ de mikroföretag som dominerar besöksnÀringen pÄ den svenska landsbygden", skriver ledarskribenten.

Foto: Marie Kerrolf

Ledare2021-04-24 09:58
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Man kan förvisso ifrĂ„gasĂ€tta sjĂ€lva grundpremissen i frĂ„gan och pĂ„peka att det inte Ă€r sĂ€rskilt mĂ„nga procent som arbetar i besöksnĂ€ringen. Och det mĂ„ vara bĂ„de ett sant pĂ„stĂ„ende och ett giltigt argument för att inte ösa skattemedel över dessa företag. 

Det Ă€r sĂ€llan en samhĂ€llsekonomisk vinstaffĂ€r att driva in skatt frĂ„n de medborgare och företag, som med sin egen kompetens och drivkraft bevisligen lyckats skapa mervĂ€rde av sitt arbete pĂ„ en fri marknad. Och dĂ€refter stoppa tillbaka skattepengarna till valda delar av nĂ€ringslivet genom att politiker gubbgissar var de gör störst nytta. 

I dagarna kunde vi börja se tv-reklam för VĂ€stervik som besöksmĂ„l. Det Ă€r förvisso ett bĂ€ttre sĂ€tt att anvĂ€nda pengarna, dĂ„ stimulansen Ă€r bredare och inte riktas mot enskilda. Och tv-reklam för att stimulera besöksnĂ€ringen mĂ„ vara förlĂ„tligt i en situation dĂ€r pandemin pĂ„verkat branschen och politikerna pressas pĂ„ insatser. Men Ă€ven den Ă€r problematisk av samma skĂ€l som ovan. 

Det finns fortfarande goda skĂ€l att fundera över vad som skapar en levande besöksnĂ€ring. Intresset för nĂ€ringen Ă€r av godo, men mĂ„ste inte nödvĂ€ndigtvis kosta pengar. Mycket tyder pĂ„ att det inte Ă€r pengar nĂ€ringslivet lider brist pĂ„ frĂ„n kommunen utan förstĂ„else. 

Om man vill stimulera alla företag i besöksnĂ€ringen, i en utprĂ€glad landsbygdskommun som VĂ€stervik, behöver man förstĂ„ de mikroföretag som dominerar besöksnĂ€ringen pĂ„ den svenska landsbygden. 

En person som velat förstĂ„ hur dessa företag fungerar och hur de skapar vĂ€rde Ă€r Jonathan Yachin, forskare i entreprenörsteori och turismvetenskap vid Mittuniversitetet. I sin avhandling som baseras pĂ„ djupintervjuer med mikroföretagare inom besöksnĂ€ringen pĂ„ landsbygden framkommer flera intressanta saker. 

Dessa unika företag kretsar ofta kring en persons erfarenhet, kunskap och motivation. IntrĂ€desbarriĂ€rerna Ă€r lĂ„ga i branschen, men den krĂ€ver samtidigt en hög inlĂ€rningskurva. 

Pengar Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis den frĂ€msta drivkraften. IstĂ€llet Ă€r det möjligheten att fĂ„ leva som man vill och Ă€gna sig Ă„t nĂ„got meningsfullt. De flesta Ă€r bofasta pĂ„ landsbygden sedan lĂ€nge, men hĂ€r finns ocksĂ„ de som lĂ€mnat vĂ€lbetalda arbeten i storstĂ€der för att bosĂ€tta sig och driva verksamhet pĂ„ den svenska landsbygden. En utmaning för de nyinflyttade Ă€r skepsism frĂ„n de infödda, men en styrka Ă€r att de kan se den lokala platsen med nya ögon och vĂ„ga ta ut svĂ€ngarna. 

Även om pengarna inte Ă€r det primĂ€ra sĂ„ skapar dessa mikroföretagare vĂ€rde Ă„t sig sjĂ€lva och landsbygden, och skapar dessutom affĂ€rer för andra typer av företag. Mikroföretagen har begrĂ€nsade resurser men skapar vĂ€rde genom att anvĂ€nda sig av de fria naturresurserna och genom att interagera med sin omgivning och sina kunder. Konkurrenter kan hjĂ€lpa varandra med problemlösning och utrustning. Eftersom de har mycket direktkontakt med kunderna blir företagaren snart experter pĂ„ vad dessa vill ha. 

Vill man stimulera kommunens besöksnĂ€ring mĂ„ste man förstĂ„ den hĂ€r gruppen. Och ska man vĂ„ga sig pĂ„ att dra nĂ„gra politiska slutsatser av studien sĂ„ Ă€r det att kommunen inte ska stĂ„ i vĂ€gen. Och inte heller peka ut vĂ€gen. Utan istĂ€llet respektera de visionĂ€rer som ser hur vĂ„ra resurser kan utnyttjas bĂ€ttre. Och behandla dem lika. Vidare kan denna grupp behöva tillgĂ„ng till expertis och till lokala nĂ€tverk sĂ„ att de kan lĂ€ra av varandra. 

Kommunens pengar kan inte ersÀtta förstÄelsen.