Man kan förvisso ifrÄgasÀtta sjÀlva grundpremissen i frÄgan och pÄpeka att det inte Àr sÀrskilt mÄnga procent som arbetar i besöksnÀringen. Och det mÄ vara bÄde ett sant pÄstÄende och ett giltigt argument för att inte ösa skattemedel över dessa företag.
Det Àr sÀllan en samhÀllsekonomisk vinstaffÀr att driva in skatt frÄn de medborgare och företag, som med sin egen kompetens och drivkraft bevisligen lyckats skapa mervÀrde av sitt arbete pÄ en fri marknad. Och dÀrefter stoppa tillbaka skattepengarna till valda delar av nÀringslivet genom att politiker gubbgissar var de gör störst nytta.
I dagarna kunde vi börja se tv-reklam för VÀstervik som besöksmÄl. Det Àr förvisso ett bÀttre sÀtt att anvÀnda pengarna, dÄ stimulansen Àr bredare och inte riktas mot enskilda. Och tv-reklam för att stimulera besöksnÀringen mÄ vara förlÄtligt i en situation dÀr pandemin pÄverkat branschen och politikerna pressas pÄ insatser. Men Àven den Àr problematisk av samma skÀl som ovan.
Det finns fortfarande goda skÀl att fundera över vad som skapar en levande besöksnÀring. Intresset för nÀringen Àr av godo, men mÄste inte nödvÀndigtvis kosta pengar. Mycket tyder pÄ att det inte Àr pengar nÀringslivet lider brist pÄ frÄn kommunen utan förstÄelse.
Om man vill stimulera alla företag i besöksnÀringen, i en utprÀglad landsbygdskommun som VÀstervik, behöver man förstÄ de mikroföretag som dominerar besöksnÀringen pÄ den svenska landsbygden.
En person som velat förstÄ hur dessa företag fungerar och hur de skapar vÀrde Àr Jonathan Yachin, forskare i entreprenörsteori och turismvetenskap vid Mittuniversitetet. I sin avhandling som baseras pÄ djupintervjuer med mikroföretagare inom besöksnÀringen pÄ landsbygden framkommer flera intressanta saker.
Dessa unika företag kretsar ofta kring en persons erfarenhet, kunskap och motivation. IntrÀdesbarriÀrerna Àr lÄga i branschen, men den krÀver samtidigt en hög inlÀrningskurva.
Pengar Àr inte nödvÀndigtvis den frÀmsta drivkraften. IstÀllet Àr det möjligheten att fÄ leva som man vill och Àgna sig Ät nÄgot meningsfullt. De flesta Àr bofasta pÄ landsbygden sedan lÀnge, men hÀr finns ocksÄ de som lÀmnat vÀlbetalda arbeten i storstÀder för att bosÀtta sig och driva verksamhet pÄ den svenska landsbygden. En utmaning för de nyinflyttade Àr skepsism frÄn de infödda, men en styrka Àr att de kan se den lokala platsen med nya ögon och vÄga ta ut svÀngarna.
Ăven om pengarna inte Ă€r det primĂ€ra sĂ„ skapar dessa mikroföretagare vĂ€rde Ă„t sig sjĂ€lva och landsbygden, och skapar dessutom affĂ€rer för andra typer av företag. Mikroföretagen har begrĂ€nsade resurser men skapar vĂ€rde genom att anvĂ€nda sig av de fria naturresurserna och genom att interagera med sin omgivning och sina kunder. Konkurrenter kan hjĂ€lpa varandra med problemlösning och utrustning. Eftersom de har mycket direktkontakt med kunderna blir företagaren snart experter pĂ„ vad dessa vill ha.
Vill man stimulera kommunens besöksnÀring mÄste man förstÄ den hÀr gruppen. Och ska man vÄga sig pÄ att dra nÄgra politiska slutsatser av studien sÄ Àr det att kommunen inte ska stÄ i vÀgen. Och inte heller peka ut vÀgen. Utan istÀllet respektera de visionÀrer som ser hur vÄra resurser kan utnyttjas bÀttre. Och behandla dem lika. Vidare kan denna grupp behöva tillgÄng till expertis och till lokala nÀtverk sÄ att de kan lÀra av varandra.
Kommunens pengar kan inte ersÀtta förstÄelsen.