Underrättelseoperationen i skärgården alldeles intill vår huvudstad har fått allt fler att inse att den fred vi invaggats i kräver ett välfungerande försvar.
Från vänster hörs dock röster som antyder att den som påtalar behovet av ett starkt försvar skulle vara krigshetsare, fastän försvaret just handlar om att bevara freden. Det handlar om vår integritet som en demokratisk rättsstat där ord, marknader och människor är fria. Något som dock tycks vara lättare att tala om när det handlar om att försvara det någon annanstans, med bistånd till exempel, eller fredsbevarande insatser.
Och att svenska förband deltar i operationer internationellt, särskilt under FN-flagg, har brett betraktats som ett viktigt sätt att bidra till fred och säkerhet. Snart ansluter sig ett svenskt underrättelseförband till FN-insatsen i Mali. De soldaterna, liksom alla de som redan befinner sig på olika uppdrag, förtjänar fullt stöd. Det finns ett värde i att bidra till stabilitet i andra delar av världen, särskilt som dessa ligger närmare än vi alltid vill inse. Men vi behöver också klara av att hålla god beredskap hemmavid.
Statsminister Stefan Löfvens (S) besked häromdagen var att Sveriges beredskap är god. Sveriges snabba agerande i Stockholms skärgård är en tydlig signal till omvärlden, menade även såväl försvarsminister Peter Hultqvist (S) som ÖB Sverker Göransson när de på tisdagen kom ut genom de stora trädörrarna från försvarsutskottets sammanträdesrum i riksdagen. Ingen ville dock uttala sig om budgeten som presenteras på torsdag.
Hultqvist bekräftade emellertid att det här inte är den första rapporten han fått om misstänkt verksamhet i Östersjön och ÖB beskrev händelsen vi nu ser som en del i ett större mönster. Säkerhetsläget i vårt närområde har försämrats det senaste året och bara över sommaren har övningsverksamheten i Östersjöområdet ökat.
Försvarsberedningens rapport från i våras är redan i behov av uppdatering, inte minst anslagsmässigt. Enligt Riksrevisionens granskning behövs mellan 30-50 miljarder mer till försvaret på tio år för materielförsörjningen – enbart för att nå den nivå som beslutades år 2009.
Operationen som nu pågår i Stockholms skärgård visar på att Försvarsmakten har agerat väl utifrån befintliga resurser. Problemet är dock att den samlade förmågan inte är tilltäcklig för att möta allt det som Försvarsmakten förväntas göra.
ÖB talade på tisdagen om att ett prioriteringsarbete väntar. Besluten om hur stora åtaganden Försvarsmakten ska ha, och var, inte ligger hos myndigheten. Men det skulle kunna handla om att göra avvägningar mellan resurserna till det internationella och det nationella. Det är givetvis olyckligt. Behovet av att bidra till stabilitet i omvärlden inte har minskat bara för att också närområdet har blivit mer instabilt.
Mot den bakgrunden vore det oförsvarbart om den nytillträdda regeringen inte i sin tur gjorde de prioriteringar i budgeten som är nödvändiga för att öka försvarets förmåga. Sverige bör bidra till fred och säkerhet både i omvärlden och i närområdet.