Riksdagen kan rädda Bromma

FLYGPLATS. Riksdagens majoritet vill bevara flygplatsen.

FLYGPLATS. Riksdagens majoritet vill bevara flygplatsen.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Ledare2015-03-27 06:22
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Bromma flygplats ser ut att överleva. Riksdagen har beslutat att, i enlighet med trafikutskottets förslag, förmå regeringen att skrota planerna på att stänga den viktiga knutpunkten. Det är en framgång för oppositionen som tidigt förstod hur viktig flygplatsen är för många.

En viktig aspekt av omröstningen är att den visar en borgerlig opposition som inte står handlingsförlamad. Det är ett lugnande besked för alla som oroar sig för decemberöverenskommelsens konsekvenser. Det är hoppfullt att det trots allt går att få stöd för utvecklingsvänlig politik.

Det är ännu för tidigt att utvärdera överenskommelsen då vi inte sett tillräckligt kontroversiella frågor avgöras. Vad händer när omröstningarna blir verkligt ideologiskt laddade? Flygplatsens framtid ter sig närmast som en fråga om sunt förnuft snarare än blockpolitik.

Bromma är avgörande för många hårt arbetande människor. Flygplatsen gör det möjligt att medverka vid utvecklande konferenser och kurser utan att behöva offra värdefull tid. För vissa resenärer är tidens värde främst ekonomiskt men för många är det kvalitetstid med familjen som står på spel. När vanliga människor lägger sina livspussel är det ofta saker som övernattningar som avgör valet mellan familj och karriär.

Flygplatsen har av kritiker beskrivits som en Stockholmslyx. Om man undersöker hur många inrikesflyg som går till och från Bromma förstår man att det inte stämmer med verkligheten. Bromma har en nyckelroll i att minska avstånden mellan huvudstaden och resten av landet. Detta behövs i en tid där skillnaderna mellan land och stad ökar samtidigt som förståelsen minskar.

Samtliga närvarande från det rödgröna blocket röstade mot utskottets förslag. De vill alltså fortsätta driva nedläggningen av flygplatsen. Det är svårt att förstå varför. Det huvudsakliga argumentet för den linjen är att marken skulle kunna bebyggas med bostäder. Många riksdagsledamöter kommer från olika delar av landet och veckopendlar ofta till jobbet i riksdagen. Ändå ses Bromma som en Stockholmsfråga. Det är ett Stockholmsperspektiv om något.

Att prioritera ett specifikt lokalt bostadsbyggande framför jobbskapande i hela landet är inte ansvarstagande. För övrigt gör Bromma flygplats så att vissa inte måste flytta till Stockholm. Den underlättar för turismen och besöksnäringen som i sin tur blir allt viktigare för att skapa arbetstillfällen utanför storstan. Den lokala ekonomin ute i landet stimuleras och gör att fler kan bo kvar i stället för att flytta.

De rödgrönas motstånd går emot såväl ekonomi och ansvarstagande som den breda folkopinionen. Det är ett tydligt exempel på vad den förre socialdemokratiske statsministern Göran Persson kallat för pubertal plakatpolitik. Det är ett beteende som är sällsynt illa lämpat för regeringspartier.

Läs mer om