SjÀlvklart ska du hÀmta dina barn tidigt frÄn förskolan

MÄnga förÀldrar kÀnner press att hÀmta sina barn tidigt frÄn förskolan. Den magkÀnslan Àr rÀtt.

Barn har det bra pÄ förskolan - men att mÄnga förÀldrar försöker undvika lÄnga dagar Àr sunt.

Barn har det bra pÄ förskolan - men att mÄnga förÀldrar försöker undvika lÄnga dagar Àr sunt.

Foto: Susanna Persson Öste/TT

Ledare2025-02-04 20:00
Detta Àr en ledarkrönika. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Den senaste veckan har det rasat en debatt om nÀr förÀldrar bör hÀmta sina barn pÄ förskolan. MÄnga har förklarat att förÀldrar inte ska kÀnna press att hÀmta tidigt. TvÀrtom.

Ingrid Pramling Samuelsson, professor i förskolepedagogik, beskriver det som en onödig hets. Förskolan har ju faktiskt öppet till klockan 18, sÀger hon i TV4. Och i Aftonbladet kallar kolumnisten Ida Söderberg det för ett hittepÄkrav frÄn förÀldrarna sjÀlva.

De Àr inne pÄ nÄgot. Det Àr bÀttre att barnet blir hÀmtad av en harmonisk förÀlder som hunnit jobba klart för dagen Àn en med stress i kroppen.

Historiskt har det inte heller varit sÄ att barn hÀngt med sina förÀldrar hela tiden. FörÀldrar har i alla tider behövt jobba för att försörja familjen. Det naturliga har varit att umgÄs med andra barn under överseende av vuxna. Och troligen har förÀldrar i dag mer tid med barnen Àn generationerna före oss har haft.

Samtidigt har de förÀldrar som vill hÀmta sina barn tidigt rÀtt kÀnsla i magen.

För vad blir kvar av familjeliv om barnen lĂ€mnas pĂ„ förskolan innan det ljusnat pĂ„ morgonen och hĂ€mtas framĂ„t kvĂ€llen? Mest troligt ett barn som somnar pĂ„ vĂ€gen hem och bryter ihop över kvĂ€llsmaten. Återupprepas sedan det hĂ€r Ă„r efter Ă„r lĂ€r anknytningen mellan förĂ€ldrar och barn pĂ„verkas. Det bĂ€ddar inte för starka familjeband.

Och det hĂ€r – familjens minskade betydelse – Ă€r nĂ„got av en revolution. Eller kanske snarare en fortsĂ€ttning pĂ„ den revolution som Sverige har genomgĂ„tt under 1900-talet dĂ€r familjen har spelat allt mindre roll och staten allt större.

I de allra flesta andra lÀnder Àr fortfarande familjen basen i samhÀllet. Barn tas ofta omhand inom familjen, av en förÀlder som Àr hemma eller av Àldre. LikasÄ vilar i högre grad ansvaret för omvÄrdnaden av Àldre pÄ familjen.

I Sverige Àr vi dock inte lika beroende av familjemedlemmar, pÄ gott och ont. Kommunal förskola och skola kan ta hand om barnen frÄn ett Ärs Älder tills att de Àr myndiga. DÀrefter stÄr staten för ungas högskoleutbildning. Och pÄ Älderns höst tar kommunal hemtjÀnst och Àldreboende vid.

Svenskens kan alltsÄ leva utan nÀra relationer. Pedagogen pÄ förskolan lÀr barn att gÄ. Undersköterskan pÄ vÄrdboendet hÄller handen i livets slutskede.

Att gÄ mot strömmen Àr ocksÄ svÄrt. De höga skatterna som krÀvs för att dra runt den enorma offentliga verksamheten gör att de allra flesta familjer behöver tvÄ heltidsarbetande vuxna för att klara ekonomin. Vem har dÄ tid att hÀmta sina barn tidigt och ta hand om sina gamla? Det hÀr lÀr i sin tur bidra till att karriÀren blir en sÄ stor del av livet för mÄnga.

Kulturellt sÀtter det hÀr spÄr. I den internationella undersökningen "World Values Survey" sticker Sverige ut som extremt individualistiskt. Svensken framstÄr som stÀndigt upptagen med att förverkliga sig sjÀlv.

Det vi har skapat Àr ett system dÀr vi inte lÀngre Àr beroende av vÄra nÀrmaste, utan bara av det offentliga. Och i ett sÄdant system blir det naturligt att lÄta barnen vara lÄnga dagar pÄ den offentligfinansierade förskolan.

Det framstĂ„r som en socialistisk dröm – eller snarare mardröm.

Att en del förÀldrar vill hÀmta tidigt Àr dock en typ av motstÄndshandling. Det blir ett försök att fÄ familjen att spela lite större roll.