Statistiken bakom gymnastiken

I antiken var ett gymnasium frÄn början en plats för fysisk fostran.

Allt fler gymnasieelever klarar av att ta examen. Men kommunen döljer viktiga siffror frÄn Skolverkets statistik, menar ledarskribenten.

Allt fler gymnasieelever klarar av att ta examen. Men kommunen döljer viktiga siffror frÄn Skolverkets statistik, menar ledarskribenten.

Foto: Erik Svensson/TT

Ledare2019-12-21 04:00
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Liksom ordet gymnastik hÀrstammar det frÄn grekiskans gymnos, som betyder naken. Med tiden inkluderades Àven den andliga fostran i gymnasiet. Och en lagom mÀngd klÀder. Idag Àr det inte bara gymnasisternas kroppar som döljs, utan tyvÀrr ocksÄ relevanta siffror om skolan.

Nyheten frĂ„n Skolverket om att allt fler gymnasieelever pĂ„ nationella program klarar att ta examen spreds i mĂ„nga medier. Andelen har ökat stadigt under lĂ„ng tid och gick det senaste Ă„ret upp frĂ„n 76,1 till 76,6 procent. FĂ€rre medier skrev dock om att förhĂ„llandena Ă€r de omvĂ€nda för introduktionsprogrammet, med eleverna utan tillrĂ€cklig behörighet eller sprĂ„kförmĂ„ga. 

Tre fjĂ€rdedelar tar examen enligt plan efter tre Ă„r pĂ„ de nationella programmen. Efter fem Ă„r har fyra av fem erhĂ„llit examen. Men av de som pĂ„börjar introduktionsprogrammet Ă€r det endast sju procent som fĂ„r examen efter tre Ă„r. Och efter fem Ă„r saknar fortfarande fyra av fem av dessa elever examen.  

Det gĂ€ller att se hela bilden innan man börjar glĂ€djas Ă„t, eller sörja, en utveckling. Och hĂ€r finns all anledning att sörja. Introduktionsprogrammen lĂ„ser in elever i ett system dĂ€r mycket fĂ„ gĂ„r vidare till ett nationellt program. Varje Ă„r producerar gymnasieskolan cirka 30 000 elever som aldrig tar examen och som spottas ut i samhĂ€llet med smĂ„ chanser till jobb och pĂ„taglig risk för lĂ„ngvarigt utanförskap. 

Det kan inte kallas för nĂ„got annat Ă€n ett haveri. Och det Ă€r exakt vad Åsa FahlĂ©n, ordförande i LĂ€rarnas riksförbund, kallat det. Förbundet har föreslagit att introduktionsprogrammen lĂ€ggs ned och att en ny skolform införs dĂ€r elevgrupperna inte separeras och planerna för att nĂ„ behörighet individualiseras. 

Även om vi bortser frĂ„n introduktionsprogrammets deprimerande siffror och endast fokuserar pĂ„ de nationella programmen sĂ„ döljs det Ă€ven hĂ€r bekymmersamma siffror. 

Av döma av VT:s intervju med gymnasiechefen synes denne inte sĂ„ intresserad av att tala om Skolverkets statistik, avseende andelen med examen efter tre till fem Ă„r. IstĂ€llet presenteras egen statistik med en mĂ€tperiod utan tydligt slut. Det finns sĂ€kert skĂ€l för skolan att föra denna statistik. Men utan tydlig mĂ€tperiod gĂ„r den inte att jĂ€mföra med resten av landet. 

En förklaring till att man ogĂ€rna vill göra den jĂ€mförelsen kan vara att siffrorna för VĂ€stervik har rasat med fem procentenheter frĂ„n 2017 till 2019. För tvĂ„ Ă„r sedan gick knappt 80 procent ut gymnasiet med examen pĂ„ de nationella programmen. Året efter var siffran under 79 procent. I Ă„r hamnade den pĂ„ 75 procent. 

Det Ă€r fortfarande inga katastrofsiffror att tala om, jĂ€mfört med resten av riket. Med det Ă€r en utveckling Ă„t fel hĂ„ll. Som dessutom sker samtidigt som siffrorna i riket gĂ„r i motsatt riktning. Och jĂ€mfört med övriga Kalmar lĂ€n sĂ„ gĂ„r man frĂ„n att ligga runt genomsnittet till att halka ned till bottenligan. 

Möjligen finns det förklaringar som gör att det saknas skĂ€l att oroas över utvecklingen. Men om detta vet vi ingenting eftersom gymnasiechefen hellre pratar om hemmagjord statistik istĂ€llet för Skolverkets siffror. 

LĂ„t oss gĂ€rna gymnastisera med statistiken. Den Ă€r vĂ€rd en offentlig diskussion dĂ€r siffrorna fĂ„r betydelse. Men för att kunna ge mening Ă„t sĂ„vĂ€l medborgare som beslutsfattare fĂ„r inte siffrorna döljas eller jĂ€mföras med sĂ„dant som inte Ă€r jĂ€mförbart. Gymnasiets siffror behöver presenteras lika naket som antikens gymnasister. 

Ledare