Liksom ordet gymnastik hÀrstammar det frÄn grekiskans gymnos, som betyder naken. Med tiden inkluderades Àven den andliga fostran i gymnasiet. Och en lagom mÀngd klÀder. Idag Àr det inte bara gymnasisternas kroppar som döljs, utan tyvÀrr ocksÄ relevanta siffror om skolan.
Nyheten frÄn Skolverket om att allt fler gymnasieelever pÄ nationella program klarar att ta examen spreds i mÄnga medier. Andelen har ökat stadigt under lÄng tid och gick det senaste Äret upp frÄn 76,1 till 76,6 procent. FÀrre medier skrev dock om att förhÄllandena Àr de omvÀnda för introduktionsprogrammet, med eleverna utan tillrÀcklig behörighet eller sprÄkförmÄga.
Tre fjÀrdedelar tar examen enligt plan efter tre Är pÄ de nationella programmen. Efter fem Är har fyra av fem erhÄllit examen. Men av de som pÄbörjar introduktionsprogrammet Àr det endast sju procent som fÄr examen efter tre Är. Och efter fem Är saknar fortfarande fyra av fem av dessa elever examen.
Det gÀller att se hela bilden innan man börjar glÀdjas Ät, eller sörja, en utveckling. Och hÀr finns all anledning att sörja. Introduktionsprogrammen lÄser in elever i ett system dÀr mycket fÄ gÄr vidare till ett nationellt program. Varje Är producerar gymnasieskolan cirka 30 000 elever som aldrig tar examen och som spottas ut i samhÀllet med smÄ chanser till jobb och pÄtaglig risk för lÄngvarigt utanförskap.
Det kan inte kallas för nÄgot annat Àn ett haveri. Och det Àr exakt vad à sa Fahlén, ordförande i LÀrarnas riksförbund, kallat det. Förbundet har föreslagit att introduktionsprogrammen lÀggs ned och att en ny skolform införs dÀr elevgrupperna inte separeras och planerna för att nÄ behörighet individualiseras.
Ăven om vi bortser frĂ„n introduktionsprogrammets deprimerande siffror och endast fokuserar pĂ„ de nationella programmen sĂ„ döljs det Ă€ven hĂ€r bekymmersamma siffror.
Av döma av VT:s intervju med gymnasiechefen synes denne inte sÄ intresserad av att tala om Skolverkets statistik, avseende andelen med examen efter tre till fem Är. IstÀllet presenteras egen statistik med en mÀtperiod utan tydligt slut. Det finns sÀkert skÀl för skolan att föra denna statistik. Men utan tydlig mÀtperiod gÄr den inte att jÀmföra med resten av landet.
En förklaring till att man ogÀrna vill göra den jÀmförelsen kan vara att siffrorna för VÀstervik har rasat med fem procentenheter frÄn 2017 till 2019. För tvÄ Är sedan gick knappt 80 procent ut gymnasiet med examen pÄ de nationella programmen. à ret efter var siffran under 79 procent. I Är hamnade den pÄ 75 procent.
Det Àr fortfarande inga katastrofsiffror att tala om, jÀmfört med resten av riket. Med det Àr en utveckling Ät fel hÄll. Som dessutom sker samtidigt som siffrorna i riket gÄr i motsatt riktning. Och jÀmfört med övriga Kalmar lÀn sÄ gÄr man frÄn att ligga runt genomsnittet till att halka ned till bottenligan.
Möjligen finns det förklaringar som gör att det saknas skÀl att oroas över utvecklingen. Men om detta vet vi ingenting eftersom gymnasiechefen hellre pratar om hemmagjord statistik istÀllet för Skolverkets siffror.
LÄt oss gÀrna gymnastisera med statistiken. Den Àr vÀrd en offentlig diskussion dÀr siffrorna fÄr betydelse. Men för att kunna ge mening Ät sÄvÀl medborgare som beslutsfattare fÄr inte siffrorna döljas eller jÀmföras med sÄdant som inte Àr jÀmförbart. Gymnasiets siffror behöver presenteras lika naket som antikens gymnasister.
Ledare