Traditionen Àr faktiskt modern men har snabbt blivit populÀr. Det hör till undantagen att nÄgra sÄ frimodigt hyllar det provinsiella i vÄr starkt centraliserade nationalstat.
Bara namnet SmĂ„land Ă€r ju annars en pĂ„minnelse om hur Sverige vĂ€xte fram. MĂ„nga smĂ„ lĂ€nder skilda av olĂ€ndiga skogar. Och egentligen finns de fortfarande dĂ€r â en mĂ„ngfald bygder som alla har sina egna specialomrĂ„den, geografiska perspektiv och dialekter.
Men i politiken har idén lÀnge varit att Sverige drivs framÄt av tvÄ eller tre storstadsregioner. Hoppet för oss som bor utanför dessa har beskrivits som snabba kommunikationer med framförallt Stockholm. Det kanske starkaste uttrycket för denna idé har varit planerna för höghastighetsbanor mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
Planen var frÄn början ett förslag frÄn en trött Alliansregering under Almedalsveckan valÄret 2014. M ville hÄlla kvar C och kanske locka MP. I projektet fanns alla tidens vÀrdeord om klimatnytta, modernitet och urbanisering. Lokala politiker uttalade sitt stöd. FörvÄnansvÀrt ofta i tron att tÄgen skulle stanna just vid deras station. En smula underligt med tanke pÄ att snabbtÄgen blir snabba just dÀrför att de slipper stanna.
Med tiden kom dock kritiken. Riksrevisionen kallade det Sveriges största finansiella Ă„tagande i modern tid, men konstaterade att alternativ aldrig utretts tillrĂ€ckligt. I en fĂ€rsk rapport frĂ„n Trafikverket bedöms den ekologiska hĂ„llbarheten vara osĂ€ker och den ekonomiska hĂ„llbarheten negativ âeftersom kostnaderna överstiger nyttornaâ.
Moderaterna och Liberalerna har efter hand stigit av projektet men regeringen fortsÀtter att driva det.
Till den tidigare kritiken kommer nu pandemins erfarenheter och förÀndringar av hur vi organiserar arbete. Hur mÄnga av oss behöver verkligen pendla till Stockholm nÀr vi lÀrt oss att det gÄr utmÀrkt att prata över Teams och Zoom?
Vi skulle nu kunna slÀppa mÄlet om snabbt vÀxande storstadsomrÄden. Detta har aldrig varit annat Àn just en ideologi. Andra lÀnder har tagit andra vÀgar. Ett exempel Àr Norge som genom infrastruktursatsningar och landsbygdspolitik fÄtt en utveckling utan regionala förlorare.
I stĂ€llet för att bygga höghastighetsbanor mellan storstadsomrĂ„dena skulle vi kunna satsa pĂ„ att rusta det lokala Sverige. BĂ€ttre underhĂ„llna vĂ€gar, fler avgĂ„ngar med regionaltĂ„gen, fortsatt utbyggt fiber, fler laddningsmöjligheter för elbilar, frĂ€schare bussar och tryggare pendeltĂ„g. Delar av Sverigeförhandlingarna kan pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fortfarande förverkligas. RegionrĂ„det i Uppsala, Stefan Olsson (M) talade pĂ„ sin facebooksida (23/2) om att âbygga infrastruktur i det lillaâ. Det vore en god idĂ©.