Upprustning av lekplatser till vilket pris?

Trasiga eller förfallna lekplatser kastar ofta en illavarslande skugga över det omkringliggande omrÄdet.

De ökade sÀkerhetskraven pÄ lekplatser gör att mÄnga kommuner lÀgger ner i stÀllet för att rusta upp. Samtidigt finns en risk att barnen ÀndÄ ratar de sÀkerhetsklassade lekplatserna till förmÄn för naturliga klÀtterplatser som trÀd och stenar.

De ökade sÀkerhetskraven pÄ lekplatser gör att mÄnga kommuner lÀgger ner i stÀllet för att rusta upp. Samtidigt finns en risk att barnen ÀndÄ ratar de sÀkerhetsklassade lekplatserna till förmÄn för naturliga klÀtterplatser som trÀd och stenar.

Foto: Anders Ahlgren/SvD/TT

Ledare2021-02-22 04:00
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Om lekytan dÄ rÄkar vara kommunens ansvar ger det intrycket att de styrande inte bryr sig sÄ mycket om barnen som rÄkar bo just dÀr. Men regelbundna kontroller och underhÄll Àr dyrt, vilket Àr en av orsakerna bakom trenden att de kommunala lekplatserna blir allt fÀrre.

Trenden uppmĂ€rksammades nyligen i en debattartikel i SvD (14/2), dĂ€r företrĂ€dare för flera organisationer menar att fĂ€rre lekplatser hĂ€mmar barns rörelsebehov. Utvecklingen mĂ€rks ofta lokalt. En nedsĂ„gad lekplats i Mariestad (MT 8/5–2015). En tydlig minskning av antalet lekplatser i Sölvesborg 2018 (SR 29/11) och Dalarna 2019 (SR 19/6). Och i januari stod det klart att mer Ă€n hĂ€lften av kommunens lekplatser i Karlshamn ska bort (SVT 3/1). Ofta hĂ€nvisar kommunerna till att de lekplatser som blir kvar i stĂ€llet ska bli större och hĂ€ftigare, men med effekten att barn och deras familjer fĂ„r lĂ€ngre att gĂ„.

AnstrÀngd ekonomi hos kommunerna Àr dock inte den enda förklaringen till att lekplatserna blir fÀrre. MÀrit Jansson, universitetslektor vid Sveriges lantbruksuniversitet, förklarar att det ocksÄ handlar om minskade krav pÄ att barn ska ha nÀra till lekmiljöer, i kombination med skÀrpta sÀkerhetskrav.

De dyrare lekredskapen som uppfyller sĂ€kerhetskraven blir mindre intressanta för barn att leka med, pĂ„pekar Jansson, eftersom de smĂ„ gĂ€rna söker sig till mer utmanande miljöer. De faktiskt lekvĂ€nliga platserna Ă€r ofta i stĂ€llet skogsdungar eller andra spĂ€nnande utrymmen, i den mĂ„n de finns nĂ€ra hemmet – eller nĂ€ra lekplatser.

Paradoxen blir att de stora, dyra och sĂ€kerhetsklassade lekplatserna – eller lekpalatsen – i barnens ögon ofta faller platt i jĂ€mförelse med buskage eller offentliga skulpturer. SĂ„dana preferenser hos barn blir dessutom Ă€nnu mer slĂ„ende om man tittar pĂ„ alla de mĂ„l som kommuner sĂ€tter för lekytorna. De ska inte bara vara sĂ€kra, utan ocksĂ„ miljömĂ€ssigt hĂ„llbara, bidra till utveckling och fungera som mötesplats.

Även om ett kriterium ocksĂ„ brukar vara att locka till lek tycks just den delen drunkna i alla andra mĂ„l. Och om barn inte finner lekplatserna tillrĂ€ckligt stimulerande blir dessa varken sĂ€rskilt utvecklande, eller nĂ„gon vidare mötesplats för familjer. Och vad Ă€r poĂ€ngen med en pĂ„kostad sĂ€kerhetsklassad klĂ€tterstĂ€llning om barnen Ă€ndĂ„ föredrar trĂ€det vid sidan om, utan sĂ€kerhetsklassning?

Nog Àr det viktigt att lekplatser inte Àr direkt farliga för barn, och visst Àr det önskvÀrt om de ocksÄ kan bidra till andra vÀrden Àn lek. Men dÄ behöver kommunerna ha i Ätanke att alltför vÀrdevadderade gungor, rutschkanor och klÀtterstÀllningar tenderar att ratas av den huvudsakliga mÄlgruppen.