Varning för Mars

Satsar. VÀstervik Resort satsar pÄ historia. Men vem ska betala?

Satsar. VÀstervik Resort satsar pÄ historia. Men vem ska betala?

Foto: Karin Hertz

Ledare2018-01-02 04:00
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Det kommunala bolaget VÀstervik Resort vill göra VÀstervik till en Äret-runt-destination. NÀr inte Àventyrsbadet lyckades med det (VT 12/10) började de att tÀnka större. Styrelsen Äkte pÄ inspirationsresa till Belgien. Och kom hem med idén att bygga en hel upplevelseanlÀggning med anknytning till fartyget Mars (VT 19/12). Den ska innehÄlla det mesta; lek och allvar, för stora och smÄ, ute och inne. Kanske kan man Äterskapa slaget som Àgde rum nÀr fartyget förliste med ny teknik, tÀnker VD:n Gunnar Boman.

EmellanÄt kan det blinka i nÄgon varningslampa nÀr ivriga kommunföretrÀdare fÄr en vild idé som de tycker kommunen ska förverkliga. I det hÀr fallet lyser ett helt nyÄrsfyrverkeri av varningssignaler. Ett vanligt fel Àr att man börjar i fel Ànde. HÀr synes VÀstervik Resort ha börjat med en inspirationsresa och frÄgat hur kommunen ska bli en Äret-runt-destination, istÀllet för att frÄga vad folk vill ha och Àr beredda att betala för.

Sedan har vi frÄgan om pengarna. Den hÀr investeringen klarar vi inte sjÀlva, berÀttar bolagets VD. "För en satsning i den hÀr storleken behövs externa finansiÀrer", skriver bolaget pÄ sin hemsida. Boman vill uttryckligen ha med sig bÄde politiker och besöksnÀringen pÄ resan. Det Àr uppenbart att det rör sig om mycket pengar. Samt att bolaget tÀnker sig att nÄgon annan betalar.

"NÄgon annan betalar" rÄkar ocksÄ vara namnet pÄ den film som Àr omöjligt att inte referera till i sammanhanget. Den producerades av dokumentÀrfilmaren Martin Borgs och baseras pÄ hans bok "365 sÀtt att slösa med skattepengar". Filmen Àr en tragikomisk kavalkad av misslyckade kommunala satsningar i syfte att locka turister.

TvÄ medeltida bÄtar i naturlig storlek byggdes i Malmö. De kostade 138 miljoner. Och sÄldes för en krona. I Arnböckernas spÄr byggdes en medeltidsvÀrld i Götene. UpplevelseanlÀggningen skulle enligt "en försiktig berÀkning" locka 50 000 gÀster per Är och kosta 7 miljoner. Det kom att kosta 100 miljoner och lockade inte mÄnga till Götene. Efter att ha sÄlts för en spottstyver stÄr anlÀggningen övergiven. Ett rovdjurscenter i Hagfors kostade 40 miljoner och sÄldes dÀrefter till hembygdsföreningen för en krona.

UpprÀkningen bara fortsÀtter. Ett storsjöodjurscentrum i JÀmtland skulle locka 15 000 besökare men det blev bara 3 000, sÄ det togs över av den lokala företagarföreningen. Centret fick pengar av flera skattefinansierade institutioner. Vad var det som gjorde att det hÀr centret kunde förverkligas? Intitiativtagaren till projektet berÀttar. "Det hade ju att göra med att man beskrev att nu skulle vi göra ett interaktivt center. AlltsÄ med den nya tekniken. Det var det som gjorde att vi verkligen fick pengarna och kunde realisera det hÀr."

Det finns en anledning till att dessa misslyckade anlÀggningar sÀllan byggts av privata medel. Privata pengar investeras först efter att Àgaren försÀkrat sig om att investeringen Àr hÄllbar. I privata projekt finns ocksÄ ett tydlig personligt ansvar.

Det Àr alldeles utmÀrkt om VÀstervik Resort vill bygga en upplevelseanlÀggning tillsammans med nÀringslivet. Om privata aktörer och bolagets styrelseledamöter stÄr för risken istÀllet för kommunen. Det borgar för att projektet blir ekonomiskt hÄllbart. BÄde avseende efterfrÄgan och genomförande.

Bolaget uppger att de kommer se över den ekonomiska kalkylen under Är 2018. Den mÄste innehÄlla en gedigen marknadsanalys. Hur mÄnga gÀster under lÄgsÀsong berÀknar de att locka genom anlÀggningen? Finns överhuvudtaget behovet? Har gÀsterna efterfrÄgat ett upplevelseskepp Äret om? Eller tÀnker man mest att skattepengarna finns dÀrute och att man bara behöver hitta pÄ kreativa idéer för att förbruka dem?

Martin Borgs film finns tillgÀnglig pÄ nÀtet. För tjÀnstemÀn och politiker som vill stödja projektet Àr filmen obligatorisk.