Fördelen med offentliga aktörer, om man vÀljer att se det som en fördel, Àr dess uthÄllighet, dÄ de kan tillÄtas gÄ med underskott. TÄlamodet frÄn den politiska ledningen kan vara stort och tillskott av skattemedel kan ges i efterhand.
Privata aktörer Ä andra sidan fÄr inga extra bidrag utöver gÀllande avtal. Och privata Àgare har sÀllan samma tÄlamod med förluster. PÄ kort sikt kan man acceptera underskott, om det finns ett tidigare överskott att anvÀnda sig av, men bara om man ser att förutsÀttningar att Äter gÄ plus finns pÄ sikt.
Fördelen med detta Àr att privata aktörer i regel agerar snabbare och gör justeringar nÀr det behövs. Det innebÀr i regel bÀttre kostnadskontroll och mindre risk för underskott pÄ lÀngre sikt.
Samtidigt öppnar ingen privat aktör en vÄrdcentral med planen att stÀnga den snart igen. Det Àr för mycket kostnader och investeringar inblandade. Och att stÀnga ned en verksamhet ger inte ett bÀttre rykte.
Att Ăverums vĂ„rdcentral öppnades av Astrakanen efter att ha stĂ„tt stĂ€ngd en lĂ€ngre tid var ett glĂ€djebesked. Men glĂ€djen blev kort. Efter bara nĂ„got Ă„r höjer regionen bemanningskraven pĂ„ ett sĂ€tt som gör att verksamheten gĂ„r med förlust, varpĂ„ vĂ„rdcentralen Ă„ter stĂ€ngs.
Till orsakerna hör Àven att de privata aktörerna missgynnas ekonomiskt. ErsÀttningen till privata vÄrdcentraler baseras pÄ budgeten för regionens vÄrdcentraler. Men regionens egna centraler tillÄts att gÄ med förlust och ersÀtts för detta i efterhand. NÄgot som inte sker för privata aktörer.
Det kan vara intressant att följa upp hur vĂ€l regionen och vĂ„rdcentralen i Gamleby, som ska ta över enheten i Ăverum, lyckas leva upp till bemanningskraven, och hĂ„lla sig inom budget. Om de inte lyckas med det har man tvingat bort en privat aktör helt i onödan.
Det har förvisso varit en smula stökigt och VT har rapporterat om brister i Astrakanens verksamhet. Men avgörande för nedlĂ€ggningen synes vara de nya bemanningskraven. Och Astrakanen Ă€r inte ensam. HuslĂ€karcentrums vd har meddelat att de inte lĂ€ngre har rĂ„d att ha öppet i glesbygder. Ett antal lokala vĂ„rdcentraler i glesbygden har dĂ€rför lagts ned eller Ă€r pĂ„ vĂ€g att lĂ€ggas ned. Ăverum. Trekanten. VissefjĂ€rda. Alsterbro. Södra Möckleby.
Det Àr tillrÀckligt illa att privata aktörer tvingas bort nÀr de inte ges förutsÀttningar att verka med en hÄllbar ekonomi. Men nu verkar det som att regionen inte heller agerar för att lösa förlusterna av den nÀra vÄrden.
Den moderata oppositionen beskriver pÄ debattplats i VT (30/4) att det saknas uppbackning frÄn regionen nÀr andra av regionens vÄrdcentraler stÄr redo att ta över de enheter som stÀngt. NÀr de stÀller frÄgor om saken till regionstyret uteblir svaren. LikasÄ kring frÄgan om regionstyret Àr beredda att se över avtalet som lett till att de privata aktörerna lagt ned verksamheten.
Nu har regionen en tuff ekonomisk situation och samtidigt har de satt sig i en situation dÀr deras egen politik skapat en serie nedlÀggningar av vÄrdcentraler pÄ landsbygden. I det lÀget kan det vara svÄrt att kommendera fram nya vÄrdcentraler för att ersÀtta dem som försvunnit.
Alternativet finns fortfarande kvar. Att svÀlja stoltheten, acceptera att privata aktörer fyller en viktig funktion, och justera avtalen sÄ att de Àr rimliga. Och lÄta privata aktörer stÄ för etableringskostnaderna istÀllet för regionen.
Men för att nÄgon aktör Äter ska vÄga söka sig till vÄrt lÀn krÀvs numera en förtroendeingivande politik pÄ omrÄdet. Har S, V och C den förmÄgan? Eller Àr deras motvilja mot privata aktörer större Àn deras vilja till patientnÀra vÄrd?