Yviga LSS-ÄtgÀrder trÀffar fel

Assistansutredningen visar att problemet i grunden handlar om en löst skriven lagstiftning.

Assistansutredningen visar att problemet i grunden handlar om en löst skriven lagstiftning.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Politik2018-09-05 06:00
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

FrÄgan om personlig assistans inom LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, har förföljt regeringen under mandatperioden. I ett försök att fÄ ned de eskalerande kostnaderna för LSS fick FörsÀkringskassan i uppdrag att minska dessa 2015. En utredning som presenterades i januari 2018 visar att ÄtgÀrderna ledde till att antalet brukare i det statliga ersÀttningssystemet minskade nÄgot, samtidigt som antalet assistanstimmar per brukare fortsatt ökar inom bÄde statlig och kommunal assistans.

Regeringens uppmaning att enbart minska kostnaderna för LSS har alltsÄ helt missat mÄlet. FörsÀkringskassans strÀngare tolkningar av lagen ledde bland annat till att sondmatning inte lÀngre rÀknades som ett grundlÀggande behov med rÀtt till assistans, vilket Högsta förvaltningsdomstolen i vÄras slog fast att det visst var. Men rapporterna om svÄrt funktionshindrade som inte fÄr assistans fortsÀtter att dugga tÀtt, bland annat om barn som inte lÀngre kan bo hemma pÄ grund av detta.

Att begrÀnsa kostnaderna för LSS Àr ett rimligt mÄl, men det mÄste göras med trÀffsÀkra ÄtgÀrder i stÀllet för generella direktiv till FörsÀkringskassan. Vi kan inte riskera att personer som Àr i verkligt behov av assistans gÄr miste om denna.

Assistansutredningen visar tydligt var de största problemen med systemet finns. Det handlar i grunden om en löst skriven lagstiftning som lÀmnar utrymme för att till exempel resor och fritidsaktiviteter kan klassas som grundlÀggande behov. Det behövs tydligare skrivelser i lagen, vilket skulle begrÀnsa FörsÀkringskassans tolkningsfrihet.

Den personliga assistansen utnyttjas Ă€ven flitigt av bedragare – sĂ„vĂ€l oseriösa företag som brukare med falska funktionsnedsĂ€ttningar. HĂ€r finns ett stort behov av kontroll frĂ„n myndigheterna, men Ă€ven av andra Ă„tgĂ€rder. Utredningen visar till exempel att risken för brott ökar dĂ„ anhöriga anlitas för att utföra assistansen, vilket ger anledning att öka kontrollen i den gruppen.

Eftersom Sverige har en sÄ pass generös lagstiftning för just personlig assistans blir Àven detta delvis en frÄga om invandring. Utredningen konstaterar att det förekommer oseriös arbetskraftsinvandring av personliga assistenter, samt att det Àr betydligt lÀttare för personer som inte Àr födda i Sverige att ljuga om funktionsnedsÀttningar, eftersom det inte finns medicinsk dokumentation för dessa. För att minska Sveriges dragningskraft för oseriösa aktörer utifrÄn kan det dÀrför vara nödvÀndigt att endast personer med permanent uppehÄllstillstÄnd fÄr rÀtt till assistans, samt att arbetskraftsinvandringen för personliga assistenter begrÀnsas.

Att bestĂ€mma vem som behöver hjĂ€lp och med vad Ă€r ett stĂ€ndigt dilemma i en vĂ€lfĂ€rdsstat. ÅtgĂ€rder för att minska överutnyttjande och brottslighet mĂ„ste vara slagkraftiga, men fĂ„r samtidigt inte drabba de som Ă€r i verkligt behov av assistans. HĂ€r har regeringens yviga riktlinjer trĂ€ffat helt fel.