Allt fler dör i trafiken

SäkerhetAntalet döda i trafiken ökar och i Kalmar län slår årets siffror redan nu siffrorna för rekordåret 2005.

Antalet döda i trafiken ökar. Foto: Gunnar Lundmark/Scanpix

Antalet döda i trafiken ökar. Foto: Gunnar Lundmark/Scanpix

Foto: Gunnar Lundmark / SvD / SCANPIX

Västervik2008-10-15 00:07
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Vid en bilfärd mellan Västervik och Oskarshamn, två av länets tre större tätorter, iakttar bilisten att merparten av vägsträckan är hastighetsbegränsad till 90 kilometer/timme. Och större delen av vägsträckan saknar mitträcken. Ofta är sikten inte den bästa, på grund av kurvor och backkrön. Det är just på denna typ av väg som de flesta dödsolyckorna, som beror på vägarnas kvalitet, sker. NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) presenterade igår siffror från vägverket som tydligt visade på att antalet dödsolyckor blivit betydligt fler än riksdagens fastslagna mål på 270 per år. I år har drygt 320 människor mist livet i trafikolyckor, och det bara under årets hittillsvarande nio månader. Med rubriken "Den finansiella krisen kan ge oss ett rekordbra trafiksäkerhetsår" framlägger NTF vägverkets senaste olycksstatistik. En olycklig och missvisande rubriksättning. NTF:s tillförordnade verksamhetsledare i Kalmar län, Peter Gustafsson säger att om man ska se något positivt med den finansiella krisen, så är det att antalet trafikolyckor minskar. Människor och företag drar helt enkelt ner på transporter när ekonomin är osäker. Även om han på sitt sätt för ett klokt resonemang är det minst sagt bakvänt - för i grunden är ekonomiskt goda tider de allra bästa för trafiken - det är då större satsningar kan göras på infrastruktur och det är då privatpersoner och företag satsar på nyare trafiksäkra bilköp. Den i särklass största farovägen är som nämnts en 90-väg utan mitträcke. Även det faktum att många vägar saknar förlåtande sidoområde, som det heter i rapporten, alltså där vägrenen är för smal är precis som för höga hastighetsgränser i vägkorsningar, systembrister i vägnätet som skördar flest liv. Som tidigare kommenterats på ledarsidan kommer Kalmar län och sydostregionen få en del av de infrastrukturella satsningarna som regeringen investerar i korttidssatsningen fram till 2010 och finns med i planeringen av den stora infrastrukturpropositionen. Satsningarna på mitträcken är helt rätt tänkta och att hastighetsgränserna justerats under hösten leder säkert också till säkrare vägar. Men vad som vore önskvärt och som skulle gynna Kalmar län mest, både ur trafiksäkerhetssynpunkt och ur attraktionsperspektiv är en utbyggd Tjustbana och en E22:a värd namnet.
Läs mer om