AnvÀnd lÀxverktyget rÀtt

Företag som sÀljer lÀxhjÀlp har ökat sin omsÀttning kraftigt det senaste Äret. Skolverkets generaldirektör Anna Ekström Àr dÀrför orolig att betygsskillnaderna ska öka mellan de elever vars förÀldrar köper lÀxhjÀlp och de elever som inte fÄr sÄdan hjÀlp (SvD 27/8).

VĂ€stervik2013-08-28 00:01
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Ekström, liksom lÀrarfacken och Ibrahim Baylan (S), Àr kritiska till Rut-avdraget för lÀxhjÀlp. Men det de borde kritisera Àr hur lÀxverktyget anvÀnds av mÄnga lÀrare.

Svenska skolelever har förhÄllandevis fÄ undervisningstimmar jÀmfört med elever i andra lÀnder. Ska vi klara den internationella konkurrensen Àr dÀrför lÀxor ofrÄnkomliga.

Men eftersom skolan har ett kompensatoriskt uppdrag ‒ att kompensera de elever som har sĂ€mre förutsĂ€ttningar vad gĂ€ller studietradition, utbildade förĂ€ldrar och annat modersmĂ„l Ă€n svenska ‒ sĂ„ mĂ„ste lĂ€xorna vara noga genomtĂ€nkta. Annars Ă€r risken stor att lĂ€xorna ökar de skillnader som eleverna har med sig hemifrĂ„n.

En elev som har hĂ€ngt med pĂ„ lektionerna ska kunna göra lĂ€xorna utan nĂ„gon kvalificerad hjĂ€lp. LĂ€xor kan vara mĂ€ngdtrĂ€ning (lösa matteuppgifter för att befĂ€sta den metod som lĂ€raren förklarat pĂ„ lektionen) eller utantillpluggande (som glosor eller kartbilder). LĂ€xor kan ocksĂ„ handla om förberedelser ‒ att alla i klassen lĂ€ser en viss text inför en lektion ‒ men Ă€ven dĂ„ Ă€r poĂ€ngen att elevernas frĂ„gor blir besvarade vid lektionen.

LÀxor bör dÀremot inte handla om att eleven sjÀlv ska lista ut hur man löser trigonometriska problem, eller försöka lÀsa sig till tyskans grammatiska regler. Om en elev som nÀrvarat och hÀngt med under lektionerna fÄr den typen av lÀxor tyder det pÄ att lÀraren inte har gjort sitt jobb. LÀxor som krÀver att eleven hemma, utanför skoltid, tar in och förstÄr abstrakta begrepp som borde ha förmedlats under lektionstid missgynnar elever utan tillgÄng till kvalificerad lÀxhjÀlp, och strider dÀrför mot skolans kompensatoriska uppdrag.

Med detta synsÀtt pÄ lÀxor skulle Sverige kunna nÀrma sig de asiatiska lÀnder som lyckas bÀst vid internationella matematikjÀmförelser. Matematiklektionerna i dessa lÀnder Àgnas i hög grad Ät genomgÄngar och diskussioner, medan de i Sverige frÀmst Àgnas Ät elevens eget arbete i matteboken.

Om detta borde lÀxhjÀlpsdebatten handla, men det gör den inte. Rut-avdraget för lÀxhjÀlp bör kritiseras i första hand för att det överhuvudtaget finns en efterfrÄgan. Om skolan anvÀnde lÀxverktyget pÄ rÀtt sÀtt skulle ingen behöva kvalificerad lÀxhjÀlp.

Men oron frÄn Skolverket handlar i stÀllet om att eleverna som fÄr köpt lÀxhjÀlp ska dra ifrÄn och bli duktigare. Det visar hur perverterad skoldebatten Àr i Sverige. LikvÀrdigheten ska sÀkras genom att ingen blir för duktig, i stÀllet för att höja lÀgstanivÄn. Och nÀr köpt lÀxhjÀlp befaras bli vattendelaren mellan höga och lÄga betyg Àr det ingen som ifrÄgasÀtter hur skolorna arbetar med lÀxor, i stÀllet vill man göra lÀxhjÀlpen dyrare, alternativt "gratis". Hur skolan ska lyckas med sitt kompensatoriska uppdrag tycks ingen ha funderat nÀrmare pÄ.

LĂ€s mer om