Bensin på skatteilskan

Höjda skatter var ett av buden som Håkan Juholt lämnade i SVT:s Agenda i söndags. Inte mycket av hur Mona Sahlin analyserade Socialdemokraternas politik vid förtroenderådet i vintras har förts över till Håkan Juholt. Det lär bli ett bekymmer för partiet.

Håkan Juholt (S)Foto: Scanpix

Håkan Juholt (S)Foto: Scanpix

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Västervik2011-04-13 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

När Socialdemokratin höll förtroenderåd i vintras var Mona Sahlins bild av partiet mycket träffande och självkritiken ven över åhörarna. Den Mona Sahlin som Socialdemokraterna trodde sig ha valt 2007, som var som bortblåst under valrörelsen, tittade fram och gjorde ett starkt anförande med förnyelse som huvudingrediens, efter att hon aviserat sin avgång. Hoppades någon att S skulle ha tagit lärdom av hennes förnyelseiver, har förhoppningarna varit förgäves.

I söndagens Agenda levererade Håkan Juholt flera besked i fråga om skatter. Någon form av förmögenhetsskatt ska införas. Ett femte jobbskatteavdrag som regeringen nu föreslår, utesluts inte, men Juholt svävar på svaret och det råder ingen tvekan om att Socialdemokraterna, om de vore i regeringsställning, inte skulle ha infört det. Rut-avdraget är enligt Juholt inte prioriterat - "Det är populärt för en del men inte för alla", var hans kommentar. Som om det skulle vara självklart att alla ska nyttja Rut-avdragen - möjligheten finns, det räcker väl?

Och som grädde på skattemoset vill Håkan Juholt höja den redan alltför tilltagna bensinskatten.

En bensinskattehöjning är både landsbygdsfientlig och helt feltajmad. Människor på landsbygden är helt beroende av bilen. Kommunikationerna är bristfälliga och det är orealistiskt på många håll att höja rösten och kräva buss- eller tåglinjer till avlägsna orter. Vi ska dessutom hålla i minnet att vi i dag har ett mycket högt bensinpris. I går uttalade sig råvaruanalytikern på Swedbank, Jörgen Kennemar, i Ekot och menade att det inte är omöjligt med ett bensinpris på omkring 18 kronor litern till sommaren, på grund av oroligheterna i arabvärlden.

Det är en naturlig konsekvens att priset stiger i och med denna typ av oroligheter. Men bensinpriset är till stora delar uppbyggt av skatter: energiskatt, koldioxidskatt, moms på bensinen och moms på skatten. Att i ett sådant läge vi befinner i oss nu föreslå en höjning av bensinskatten är helt orimligt - inte minst för landsbygdens folk. Alla har inte en tunnelbanestation inpå knuten att förlita sig på.

Att Socialdemokraterna i dag finner sitt starkaste stöd på lands- och i glesbygd, gör Juholts svar om bensinskattehöjningen tämligen svårbegriplig. Nu ska visserligen en grupp socialdemokrater ta ett samlat grepp om skattepolitiken, så några helt givna svar finns inte riktigt. Men inriktningen är given - det blir mer av gammal klassisk socialdemokrati och mindre förnyelse och 2000-tal.

Läs mer om