Det finns skillnad mellan hat och hat. Ibland Ă€r det konkret och lĂ€tt att urskilja, som nĂ€r östeuropeiska skinnskallar angriper hbt-personer utan orsak, vilket dominerat medieflödet de senaste dagarna. I andra fall blir det mer svĂ„rfĂ„ngat. Ett av dessa fall finner vi i en av gĂ„rdagens âdebatter om debattenâ. Den moderate lokalpolitikern Jerzy Golowkin signerade en insĂ€ndare i Hallandsposten tillsammans med tvĂ„ sverigedemokratiska âkollegorâ. InsĂ€ndaren stĂ€llde sig kritiskt till Moderaternas tydliga avstĂ„ndstagande frĂ„n Sverigedemokraterna, eftersom partiet valts in i riksdagen och enligt skribenterna rĂ€ddat regeringen i avgörande frĂ„gor.
InsĂ€ndaren har föga förvĂ„nande vĂ€ckt stor upprördhet. Michael Svensson, Moderaternas ordförande i Halland, menar att Golowkin borde fundera pĂ„ om han verkligen hör hemma i partiet. Ănnu hĂ„rdare fram gĂ„r ungmoderata framtidsnamn som smĂ„landsbaserade Oliver Rosengren. I sociala medier menar han att Golowkin med sin insĂ€ndare har tagit stĂ€llning i en frĂ„ga utan grĂ„zoner, âomfamnat hatetâ och dĂ€rmed gjort sig omöjlig i partiet â en Ă„sikt som fĂ„tt medhĂ„ll av mĂ„nga partikamrater.
Utan att ta stÀllning till om Golowkins publikation Àr ett övertramp som bör föranleda uteslutning, visar Rosengrens kritik pÄ ett vanligt missbruk av begreppet hat. En allt mer populÀr strategi för upprörda partipolitiker Àr nÀmligen att tillskriva sina motstÄndare hat. Det vill sÀga att de omfamnar rörelser, idéer och Äsikter som genomsyras av hatiska motiv. Det Àr en effektiv strategi som lÀtt kan utmanövrera en motstÄndare frÄn det politiska strÄlkastarljuset, eller Ätminstone göra den kÀnde opinionsbildaren ökÀnd.
Men vad innebÀr det att hata? Hat kan beskrivas som en olustkÀnsla som fÄr oss att vilja Äsamka ett ting, ett fenomen eller en person skada. Dess motsats Àr kÀrlek som till skillnad frÄn hat vÀcker en stark kÀnsla av ömhet eller tillgivenhet inför nÄgot som den hatande kan skada.
Med sin vilja att begrĂ€nsa invandringen kan man argumentera för att Sverigedemokraterna skadar migranter som annars fĂ„tt asyl i Sverige - pĂ„ sĂ„ vis finns bĂ€ring i hatargumentationen. Problemet Ă€r emellertid att samma princip kan tillĂ€mpas pĂ„ andra partier. Moderaterna reformerade det tidigare socialförsĂ€kringssystemet och kan av vĂ€nstern sĂ€gas âhataâ arbetslösa, medan Socialdemokraternas vilja att höja arbetsgivaravgifterna för unga, framstĂ„r som sjĂ€lva ondskan för envetna liberaler.
Vad som vill lÄta sig sÀgas Àr att hatet som retoriskt vapen bygger pÄ falska motsatsförhÄllanden som fördummar debatten. Samtliga partier kan framstÄ som drivna av allt frÄn kÀrlek till hat beroende pÄ vem som betraktar dem. DÀrför Àr hatanklagelserna en förkastlig strategi som urvattnar begreppets innebörd samtidigt som det förblindar samhÀllsdebatten för verkligt förtryck. StÀllt mot sÄdant som övergreppen mot hbt-personer i öst, bleknar svenska partimedlemmar med obekvÀma Äsikter och vÀljarna borde kunna förvÀnta sig mer raffinerat opinionsbildande av sina politiker.
Inte minst eftersom debattklimat byggda pÄ svart och vitt, utan grÄzoner, tenderar att framkalla just den sorts vakuum dÀr det verkliga hatet gror.