Den viktiga samsynen

Betyg på gymnasieskolan sätts med en rejäl portion godtycke, är slutsatsen i en aktuell rapport från Skolverket. Stora skillnader förekommer mellan hur lärare betygsätter eleverna i förhållande till elevernas resultat på de nationella proven.

Västervik2009-12-02 00:16
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Både mellan lärare och mellan skolor: Lärare på en del skolor och i en del klasser sätter betyg som i genomsnitt ligger betydligt högre än vad eleverna fått på de nationella proven i kursen, andra lärare gör tvärt om.Visserligen är de nationella proven inte examinerande, flera betygsunderlag vägs in vid betygssättning. Men de stora skillnaderna tyder ändå på att gymnasieskolan liksom grundskolan har ett "strukturellt likvärdighetsproblem", anser Skolverket, som konstaterar att tidigare försök att ta tag i orättvisan uppenbarligen inte haft effekt. Lärare gör helt enkelt olika tolkningar av betygskriterier, eller faller för föräldrars påtryckningar och delar ut betyg eleven inte har förtjänat.Dessa problem har uppmärksammats förr, men oftast i syfte att kritisera friskolereformen, som anses ha gett upphov till orättvisorna. Skolverket visar dock att friskolor inte är generösare med betygen än kommunala skolor. Variationen är som störst mellan lärare, inte mellan skolor eller huvudmän. Rapporten slår också hål på föreställningen att lärare i områden med stor konkurrens mellan skolor skulle frestas att sätta högre betyg för att locka till sig elever. Det stämmer helt enkelt inte.Friskolereformen tycks alltså inte vara problemet. Snarare är det otydliga regler och godtycke som ger upphov till den rättsosäkra situationen. Elevens kön verkar spela in vid betygsättningen: tjejer får oftare sitt betyg höjt i förhållande till resultatet på de nationella proven än sina manliga klasskamrater. Och det indikerar att lärare ofta sätter betyg på andra grunder än kursplanens mål. En tänkbar förklaring till tjejernas försprång är ju att lärare belönar gott uppförande med högre betyg.Situationen är knappast acceptabel, men svår att göra någonting åt. Det är omöjligt för Skolverket att bedöma om en enskild lärare är rättvis i sin betygsättning eller inte, endast läraren själv har tillgång till all relevant information. Mål och kriterier måste tolkas, hur tydligt de än formuleras. Läraren gör alltid en samlad och allsidig bedömning av elevens kunskaper, och det är ofrånkomligt att olika lärare lägger vikt vid olika saker.En handfast åtgärd för att bättra på elevernas rättssäkerhet vore att låta lärarna ta större hänsyn till resultatet på de nationella proven vid betygsättningen. En sådan lösning är dock inte särskilt attraktiv, och skulle sannolikt visa sig skapa nya orättvisor. Istället rekommenderar Skolverket att lärare från olika skolor träffas och pratar. Kanske kunde man på så sätt närma sig en samsyn?
Läs mer om