Det blev inget Kinderegg

Det blev inget Kinderegg. Nej, det bidde inte ens en tumme av Koenigseggs ambitioner att driva SAAB. Nog verkade affären otrolig redan från början.

Lika hastigt som Koenigsegg och vd:n Christian von Koenigsegg trädde fram som SAABs räddare, lika hastigt kommer nu beskedet att de drar sig ur. Foto Adam Ihse/SCANPIX

Lika hastigt som Koenigsegg och vd:n Christian von Koenigsegg trädde fram som SAABs räddare, lika hastigt kommer nu beskedet att de drar sig ur. Foto Adam Ihse/SCANPIX

Foto: ADAM IHSE / SCANPIX

Västervik2009-11-27 11:17
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Helt plötsligt dyker en billtillverkare, som få utom sportbilsentusiasterna hört talas om, upp och vill köpa SAAB, som gått med förlust i stort sett alla år. Inte minst storleksförhållandena fick kommentatorerna att höja på ögonbrynen - SAAB som tillverkar i storleksordningen 100 000 bilar per år skulle köpas upp av Koenigsegg som tillverkat 70 bilar, totalt. Och lika hastigt som de trädde fram som SAABs räddare, lika hastigt kommer nu beskedet att Koenigsegg drar sig ur. SAABs möjligheter att överleva verkar små. En del sätter sitt hopp till att GM ska ändra sitt beslut och fortsätta driva företaget, men det bedöms som osannolikt.Andra spekulerar om huruvida en kinesisk biltillverkare kan tänkas vara intresserad. Det kinesiska Baic har varit med på ett hörn av Koenigsegg-affären. Den som känner sina amerikanska filmer och tv-serier vet att svenska bilar visserligen är en populär statusmarkör bland intellektuell övre medelklass - hellre SAAB än Chevrolet. Den imagen kan förstås vara värdefull för en kinesisk aktör med ambitioner att ta marknadsandelar i Europa och USA. Frågan är hur värdefull? Och hur mycket värdet av varumärket har sjunkit under årets turbulens. Och regeringen betonar än en gång att man inte är intresserade av att överta SAAB. Tack och lov. Varför skulle svenska staten överhuvudtaget producera bilar? Samma fråga kan förstås ställas om Vattenfalls energiproduktion på kontinenten eller TeliaSoneras mobiltelesatsningar i Eurasien. Men de företagen går åtminstone med vinst. Tyvärr är det nog läge att konstatera att oavsett vilka utvägar som skulle kunna finnas för SAAB är de att beteckna som någon form av konstgjord andning. Det är alltid smärtsamt när företag lägger ner. I synnerhet om de har många anställda koncentrerade till vissa orter. Men i grund och botten borde det vara en del av ett naturligt kretslopp i näringslivet. Verksamheter går i graven. Nya branscher, idéer och företag föds. Problemet i Sverige är att det har varit dåligt med det sista. Inga nya jobb, netto, har skapats i privat sektor sedan 1950. Av de femtio största företagen har bara något enstaka startats efter 1970 och bara hälften efter första världskriget. Är det något Näringsdepartementet ska lägga krut på är det att upptäcka och ta bort de hinder som finns, inte, som Socialdemokraterna vill, göra allt för att bevara befintliga, olönsamma företag.Det viktiga för Trollhättan på sikt är faktiskt inte att där finns en biltillverkare utan att det finns livskraftiga företag. SAAB tycks inte höra till dem.
Läs mer om