Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
För anställda vid Saab och Saabs underleverantörer, Saabägare och Saabentusiaster var det en mycket mörk eftermiddag i går när General Motors meddelade beslutet om att Saab kommer att läggas ner. Tidigare under veckan har det meddelats från GM:s ledning att det endast fanns två alternativa vägar kvar - att förhandlingarna med den holländska sportbilstillverkaren Spyker skulle lyckas eller att Saab skulle läggas ner. Men trots att alternativen efter hand blivit färre och att talet om nedläggning ekat allt högre, är det med förvåning beskedet tas emot. Huruvida det var förhandlingstidsplanen med Spyker eller GM:s framtida konkurrensstrategier som till syvende og sidst avgjorde saken råder det delade meningar om.Näringsminister Maud Olofsson (C) har haft ett tufft 2009. I flera frågor har hon förtjänat den skarpa kritik som riktats mot henne och hennes departement. Dock har Saab-krisen skötts tämligen väl. Olofsson och regeringen har stått emot oppositionens bilfabrikskramare och tydligt understrukit att staten inte ska äga bilfabriker. Nu gäller det för Olofsson & Co att även sköta efterarbetet snyggt. Framför allt för de Saabanställdas skull, men också för regeringens egen. Det dåliga opinionsläget underströks i går av ytterligare en opinionsmätning. Även i denna fråga kommer oppositionen att slå sig för bröstet och berätta hur fantastiskt de själva skulle skött Saab-krisen. Och vem vet, kanske hade både du och din granne och alla andra skattebetalare varit delägare i ett förlusttyngt bilföretag om Sahlin och Ohly suttit vid makten i dag.