Lärarutbildning i fokus

Under gångna vecka har skola och utbildning stått i fokus i mediarapporteringen. Dels har Lärarnas Riksförbund haft kongress med kunglig glans och dels har utbildningsminister Jan Björklund kommit med ett antal skolpolitiska förslag.

Västervik2008-05-27 00:09
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Ett förslag är införandet av så kallade elitklasser. Det innebär att teoretiskt begåvade elever skall kunna läsa snabbare kurser på gymnasiet och till och med ta universitetskurser i sina profilämnen. Förslaget är bara att välkomna. Två andra förslag som Björklund presenterar är att endast behöriga lärare skall få fast anställning och sätta betyg. I den bästa av världar hade Jan Björklunds förslag varit helt realistiskt och värt att applådera direkt. Det är en god idé och en bra ambition att endast behöriga lärare skall få fast anställning och få lov sätta betyg. Med väl utbildade lärare som sätter betygen kvalitetssäkras elevernas kunskaper och det kan också innebära att lärarnas status påverkas positivt. Om förslaget antas, måste genomförandet dock ske över lång tid. Förslaget innebär bland annat att obehöriga lärare behöver en behörig medbedömare vid betygsättning och det kräver resurser. Frågan är om pressade skolbudgetar och stressade lärare mäktar med det. Dessutom skulle många skolor få svårt att rekrytera personal om de inte fick anställa obehöriga. Begreppet obehöriga lärare används ofta ganska slentrianmässigt. Begreppet inrymmer såväl den nyss examinerade gymnasisten som den duktige snickaren eller den välutbildade akademikern utan examination från lärarhögskolan men med en ämneskompetens högre än sina kollegor med behörighet. Vi ska inte glömma, att många kritiska röster har höjts om lärarutbildningen, inte minst från regeringshåll. På en del högskolor gives inte ens kurser i betygssättning. Då detta är dagens sanning, är det svårt att helt okritiskt stämma upp i hyllningskören kring förslaget om att endast behöriga lärare ska få sätta betyg och få fast anställning. Således, nästan samtidigt som lärarhögskolorna kritiseras hårt, vill man tillmäta dessa högskolor det förtroende det innebär att examinera människor som skall ha ensamrätt att sätta betyg på Sveriges elever. Argumentationen haltar något. Med vetskap om hur verkligheten ser ut i dag, på skolorna runt om i landet, är det svårt att föreställa sig att det endast är med en examen från lärarhögskolan som undervisare skall ges rätten att få skriva i skolornas betygskataloger. Det är lätt att instämma i kung Carl Gustafs förhoppning om att någon elev i varje kull måste vilja bli lärare. Men då gäller det att man ser över formerna. Första steget mot en bättre skola är en lärarutbildning som ger de rätta redskapen för yrket.
Läs mer om