Människans varg

De första dagarna detta år har två inhemska nyheter blivit särskilt uppmärksammade.

Västervik2010-01-07 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Det är dels den första licensjakten på varg sedan 60-talet, dels Vägverkets trafiksäkerhetsstatistik för 2009. I flera län fälldes snabbt den tilldelade andelen av det tillåtna antalet på 27 vargar. På vägarna dödades i fjol 355 människor. Vad har väckt störst intresse, om, man mäter i antalet inlägg i press, tv, radio och på nätet? Svaret är att döda vargar vinner överlägset över döda människor. Det är inte märkligt. Förklaringen är väl att vanligt folk såväl som beslutsfattare, människor i bygder med varg och i asfaltsdjungeln, jägare och skotträdda i vargen ser något vi kan bestämma över. Vargens liv ligger i människans hand. Medan det i grunden ligger vilar något av fatalism över inställningen till att människor kommer till skada i trafiken. För trots alla försiktighetsåtgärder, personligen, av politiker och myndigheter och fordonstillverkare, är det alltid ett vågspel att ge sig ut i trafiken. Det behövs en smula förtröstan på Försynen. I fjol fick högre makter draghjälp av lågkonjunkturen, konstaterar Vägverket. Minskad tung trafik bidrog till att antalet omkomna sjönk till 355, att jämföras med 471 år 2007 och 397 år 2008. Med en mer positiv ekonomisk utveckling väntas 2010 inte få en lika positiv trafiksäkerhetsutveckling, spår Vägverket. Detta borde vara en prognos att spräcka. Det är svårt att använda ord som "positiv" och "glädjande" om utvecklingen, när det handlar om förlorade människoliv, men sakligt kan konstateras att trafiksäkerhetsarbetet gör nytta. I fjol omkom färre än någonsin sedan 1935. Det lönar sig alltså att förbättra vägar, fordon och, inte minst, att påverka attityder. Varje ny generation trafikanter behöver skolas in i ett ansvarfullt beteende och det underlättas av att kollektivet visar en mogen inställning i trafiken. Betydelsen härav framgår av den hårresande olycksstatistiken i många andra länder. Mycket görs för säkrare vägar och fordon. Över en tioårsperiod har antalet omkomna i mötes- och omkörningsolyckor nära nog halverats. En stor del av förklaringen är utbyggnaden av mötesfria vägar, konstaterar Vägverket. Bilparken har blivit bättre. 98 procent av bilarna som såldes i november har antisladdsystem och i 95 procent påminns om bilbältet. Men sorgligt är att sambandet mellan alkohol och trafikskador förblir ett stort problem. Var tredje förare som omkommer har alkohol i blodet. Det finns en liten grupp förare som utgör en livsfara genom sin oförmåga att avstå från alkohol och droger. I trafiken skall människan inte vara människans varg.
Läs mer om