Naiva Europaparlamentariker

Västervik2014-05-26 00:01
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Om man får tro Sveriges Televisions inslag i torsdags ska politiker inte vara särskilt svåra att köpa för pengar. Men är det verkligen så enkelt?

SVT:s reportrar kontaktade den inflytelserika PR-byrån DODS för att höra vilka tjänster de kunde hjälpa till med. PR-byrån ger bland annat ut en tidning vid namn The Parliament Magazine som distribueras till makthavarna inom den Europeiska unionen. Hur välläst den är framgår dock inte. DODS uppger dock för reportrarna att de kan ordna så att en europaparlamentariker skriver en artikel i ett visst önskat ämne för 59 000 kronor – som om det vore vilken tjänst som helst.

De parlamentariker som har visat sig positiva till att skriva i denna tidskrift är många. Om man ser till de svenska parlamentarikerna har bland annat Mikael Gustafsson (V) och Marit Paulsen (FP) gjort det. Båda verkade något konfunderade när de konfronterades av SVT, men menade att de inte haft någon anledning att misstänka att denna tidskrift skulle vara ren lobbyverksamhet. Några pengar ska de heller inte fått ta del av.

Att lobbyismen är stark i EU råder det ingen tvekan om. Det beräknas finnas omkring 30 000 lobbyister i Bryssel och detta är personer som naturligtvis förväntar sig en lön för det arbete de utför. Med tanke på att det endast finns 766 parlamentariker får lobbyisterna ligga i hårt för att få sin vilja igenom, något naturligtvis inte alla lyckas med. Men trots detta anser många företag att det är värt att försöka påverka lagstiftarna i en för företaget positiv riktning. Lagstiftningen påverkar trots allt cirka en halv miljard människor.

Enligt de uppgifter som presenterats är parlamentarikernas deltagande i tidskriften inte särskilt märkligt. Det hör snarare till vanligheterna att politiker kontaktas för att skriva inlägg i en tidning. Det är heller inte ovanligt att tidningen önskar en text i ett visst ämne, oftast något som politikern har som specialområde eller utmärker sig inom. Huruvida detta är fallet med The Parliament Magazine är svårt att veta, men förefaller sannolikt.

Det finns två faktorer som skulle kunna göra det hela värre: pengar och påverkade åsikter. En politiker som kräver betalt för att uttrycka sina åsikter i debattartiklar kommer dock inte att bli långlivad. Men om parlamentarikerna efter lobbyisternas erbjudanden ändrat åsikter i en fråga är det oerhört allvarligt.

Lobbying förekommer på alla nivåer i Bryssel och det kan visserligen hända att politiker köps. Att tro att 59 000 kronor räcker för att köpa en politiker är lite naivt. Det hela tyder dock på ett annat problem, nämligen ett oansvarigt beteende. Detta exempel har inte orsakat någon större skada, utan kan fungera som en varningsklocka till parlamentarikerna. Att diskutera med företag och lobbygrupper är inte fel i sig, men man måste veta om och kunna stå för vad man gör.

Läs mer om