På riktigt, inte på lek

Deprimerande. Tillsammans med Älmhult och Jönköping har Västervik störst andel skolkande elever i Småland.

Västervik2008-02-05 00:08
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Vad skolket beror på kan diskuteras länge. Självklart förekommer mobbning, otrygghet och annat som gör att barnen faktiskt inte törs gå till skolan. Och sådant måste skolorna tackla med hårdhandskarna.Men den lilla enkät som Västerviks-Tidningen gjorde bland grundskolelever i kommunen på nyhetsplats i lördagstidningen, avslöjar också, milt sagt, diskutabla attityder: till exempel att det räcker med att det inte är tillräckligt roligt för att man skall hålla sig borta från skolan."Ja, jag skolkar ofta, jag orkar inte gå på lektionerna, det är så tråkigt", säger en elev. "Jag skolkar väldigt ofta för det är så jobbigt och tråkigt att på lektionerna", säger en annan.Tråkigt? Ja, det är klart att det är tråkigt i skolan ibland - var är det inte det? Det finns lärare som inte alltid är så inspirerande, kan man tänka. Och jobbigt är det säkert också, precis som allting annat i livet.Men ska skolan spela rollen av ett slags mysig värmestuga, en plats dit eleverna kommer för att de måste men där de har rätt att förvänta sig att bli underhållna och roade?. Och om de inte blir det - ja, då får det vara? Då skolkar man?Tror man det då har man fått gruvligen fel för sig.Hur tänker den vuxenvärld som inbillat ungdomarna att lärandet alltid - eller ens huvudsakligen - är lustfyllt och roande? En missriktad skolpolitik har genom åren byggt föreställningar om att någon annan alltid tar ansvaret.På köpet har man gjort många ungdomar illa rustade för vuxentillvaron. Inte bara det att de sannolikt inte kommer att ha presterat godkända resultat när de lämnar skolan. De går också ut i livet med en inställning, som så småningom - det kan gå fort eller ta längre tid - kommer att frontalkollidera med verkligheten. Och vem tar ansvar för det?
Läs mer om