Skolpolitikens stora dilemma

Tio- och elvaåringarna på ett antal Malmöskolor kommer under nästa termin eventuellt att få betygsätta sina lärare.

Västervik2008-10-18 00:07
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Samtidigt motsätter sig politiker av samma färg som vill införa detta system - socialdemokrater - att utbildade vuxna pedagoger sätter betyg på elever i samma ålder. Något är i grunden fel i det resonemanget.Malmös kommunstyrelses ordförande Illmar Reepalu har gjort ett par anmärkningsvärda uttalanden i denna fråga, nu senast i SVT:s program Skofront - "den lärare som är fjäskig får inte bra betyg", säger han. För det första - hur vet han det? Ska eleverna få någon utbildning i betygssättning, eller? Men kära nån, vad är detta för resonemang? För det andra - hur skulle elever i fjärde och femte klass kunna bedöma deras lärares prestationer på ett korrekt vis? Reepalus resonemang är i grunden felaktigt. Självklart ska lärare utvärderas - men inte betygsättas. Efter att ha följt SVT-programmet Klass 9a, verkar socialdemokraternas starke man i Malmö fått nya uppslag till att inskränka auktoriteten för Sveriges redan hårt prövade lärarkår. En dokusåpa i skolmiljö kan uppenbarligen inspirera till de mest stolliga idéer. Redan i våras var Reepalu igång med att förfäkta denna idé. Dagen innan Repalu förnyade aktualiteten i frågan, fick vi tydliga besked ifrån Stockholms skolborgarråd. Folkpartisten Lotta Edholm kommer införa betygslikande omdömen i Stockholmsskolorna redan i de lägre stadierna. Det är bra att elever och föräldrar tydligt och tidigt får reda på hur det går i skolan. Så att de tillsammans med pedagoger kan göra något åt saken. I dag får allt för många vänta till åttonde eller nionde klass innan de är på det klara med att de inte når kunskapsmålen. Så kan man inte ha det.Det tredje stora skolutspelet i veckan kom igår då socialdemokraterna säger sig vilja genomföra en reform av gymnasieskola så att de får en gemensam huvudman. Äntligen har man insett att Göran Perssons kommunalisering av den svenska skolan var en flopp, för både lärare och elever. Men frågan är om ett förstatligande av skolan är rätt väg att gå. Argumentationen går i riktning - likvärdig skola i hela landet. Det är självklart behjärtansvärt och många synpunkter i den riktningen är bra. Däremot finns det också en risk, nämligen att en likvärdig skola istället blir en likriktad skola.Det kommer finnas anledning att återkomma i dessa frågor framöver. Var så säkra. Men sak är klar. Elever går i skolan för att få sin utbildning. Lärarna är där för att förmedla kunskap och handleda ungdomarna igenom studierna. Lärarna är de professionella. Ett kvitto på studieresultaten är betygen. Elever ska inte sätta betyg, de ska få betyg och gärna i god tid innan examen.
Läs mer om