Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Visst är det bra att politikerna tänker nytt i sin kommunikation med väljarna. Allt mer av enkla, ömsesidiga kommunikationsvägar via internet och allt mindre av envägskommunicerande torgmöten med halvtaskiga mikrofoner. Men alla nya kommunikationsvägar är inte populära bland svenskarna. I en Synovate-undersökning publicerad i gårdagens Dagens Nyheter framgår att politikeruppringning via telefon eller dörrknackning är mycket impopulärt bland väljarna. 80 procent ratar dessa kontaktvägar. Däremot ser svenska väljare betydligt mer positivt på tv-reklam och hemskickad information från politiska partier. En slutsats som kan dras är således att den svenske väljaren i allmänhet vill sitta själv och analysera och fundera över budskapet och inte möta en person eller röst att diskutera med i första taget. Orsakerna till detta är säkert flera. En av dem torde vara att svensken i gemen inte är van vid detta sätt att möta politiker och att offentligt diskutera politik eller avslöja sin egen ståndpunkt. Märk bara skillnaden mellan amerikanska och svenska trädgårdar i valrörelsernas slutskede. På andra sidan Atlanten marknadsför man sina ståndpunkter med kampanjplakat, här är sådana inslag ytterst ovanliga, här talas det för det mesta tyst om vilka sympatier man har.Den svenska valmanskåren är inte likadan som den amerikanska. Detta kan vara värt att reflektera över innan plagieringen av Obamakampanjen börjar.