Enligt Tillväxtverket har den totala omsättningen för turismen i Sverige ökat med drygt 83 procent sedan år 2000. Turismens exportvärde har under samma tid ökat med hela 162 procent. Det visar potential och ger gott hopp. Bara under 2012 fick landet drygt 1200 nya turistföretag. Det är visserligen en liten minskning jämfört med 2011, men utvecklingen är starkare inom turismen än inom företagandet som helhet, konstaterar organisationen Rese- och turistnäringen i Sverige, RTS. Det är heller inte bara i Stockholm turismen växer. Också i Jämtland går turistföretagandet starkt framåt och turistföretagarna i Norrbotten har starkast framtidstro i landet enligt RTS.
Stärkta av framgångarna kräver nu företrädare för turistnäringen mer pengar av regeringen. Bland annat vill Visita, besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation, att anslaget till Visit Sweden ska ökas för att man ska kunna marknadsföra Sverige ännu mer utomlands. För 2013 har Visit Sweden fått 120 miljoner, vilket är 20 miljoner mindre än i fjol. Visita anser att summan snarare borde vara 250 miljoner, för att nå målet att fördubbla besöksnäringen fram till 2020, jämfört med 2010.
Näringsminister Annie Lööf (C) sa i en intervju i Svenska Dagbladet nyligen att hon gärna förstärkt anslaget till Visit Sweden mer, men att man landade så här i budgetförhandlingarna. Det är en viktig påminnelse. Mer statliga pengar till ett område innebär mindre till ett annat. Det är många goda ting som slåss om utrymmet.
Turistbranschen ska ha sin beskärda del av kakan men det är viktigt att komma ihåg att det avgörande för turismens utveckling i Sverige inte är exakt vilket antal kronor Visit Sweden lyckas argumentera sig till. Allra viktigast i all företagsutveckling är den grundläggande affärsidén. Ibland finns det en övertro på turismen som räddande faktor. Många kommuner satsar på ungefär samma ”unika” egenskaper i sin marknadsföring. En del företagare tycks överoptimistiska i bedömningen av vad som får japaner, tyskar, amerikaner och andra att vilja komma till just dem.
Men när man lyckas, då gynnar växande turism inte bara de enskilda företagen utan även landet som helhet. Mer turism ger större skatteintäkter, som ger nya chanser till satsningar. Se där, ytterligare ett argument för Visit Sweden i budgetkampen.
Hela Sverige ska leva är också en bra princip att komma ihåg i detta sammanhang. För visst är det önskvärt att besökarna som dyker upp möts av inte bara vackra vyer och exotiska älgar, utan också en fungerande infrastruktur med ett rimligt serviceutbud.