Det är bra att regeringen arbetar för att öka ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik. Det är tyvärr i ämnen som matematik och naturvetenskap som resultaten är anmärkningsvärt låga i den svenska skolan. Om målet är förändrade attityder, att fler barn och ungdomar ska vilja läsa till exempelvis ingenjörer, gäller det att fler unga inser att naturvetenskapens idéer hör till de centrala delarna av livet.
De nya reglerna med meritpoäng, som gör att hårt studiearbete och flit lönar sig bättre varit väldigt lyckade. De syftar till att ämnen som matematik ger lön för mödan, så de som studerar sådana ämnen kan tillgodoräkna sig extrapoäng vid ansökan till högre utbildning. Detta uppmuntrar fler ungdomar att på gymnasiet välja att läsa dessa mer avancerade och krävande kurser. Det finns en irrationell rädsla kring naturvetenskap hos och teknik. Att det är svårt och komplicerat. Men meritpoängen hjälper många att se tjusningen och värdet med de ämnena.
Det behövs ordentliga satsningar på skolan. Annars riskerar det svenska näringslivet och industrin tappa i konkurrenskraft på grund av bristande kunskapsnivåer. Ämnen som teknik, fysik och matte är inte vilka som helst. De är grundläggande basämnen som betyder mycket för Sverige som en industrination och för vårt framtida välstånd. Det är av hela samhällets intresse att regeringen inte bara tittar på, utan istället använder resurser som de 148 miljoner som nu ska komma.
Ett problem är att många ungdomar har svårt att koppla ihop matematikens och naturkunskapens upplevda abstraktion betydelse med den praktiska tillämpningen som civil- och högskoleingenjörsutbildningar handlar om.
Om samhället ser ett värde i att fler unga får intresse för och söker sig till naturvetenskap och teknik, bör också då ungas faktiska intresse för tekniken tas tillvara på. Detta bör ske när utbildningar marknadsförs, men även i själva undervisningen. Annars risken stor att många hoppar av utbildningsprogrammet.
På gymnasiet är det tyvärr vanligt att det är just ämnen som fysik, kemi och mattematik som ungdomar hoppar över till förmån för lättare ämnen och poäng. Med meritpoängen finns då en morot för dem som vill. När det gäller elevers val av naturvetenskap och teknik måste även studieavbrotten uppmärksammas.
Det handlar om att förbättra skolundervisningen samt locka människor med goda kunskaper inom teknik och naturvetenskap till läraryrket och få fram fler behöriga lärare. Det är avgörande för svensk konkurrenskraft och näringsliv. Ungdomar som då gillar matematik och fysik men som tvekar kan se att de har framtiden för sig.