Välfärdens kärna  - skärgårdstrafik?

Vi värnar välfärdens kärna. Uttrycket är säkert välbekant vid det här laget. Så har politiker uttryckt sig i kommuner, landsting och stat när neddragningar eller omprioriteringar varit aktuella i krisens spår. Det är helt riktigt så det ska gå till - men det absolut mest centrala är att fråga sig vad som egentligen ska räknas in i denna kärna.

Västervik2010-02-11 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
I veckan överraskades ledarredaktionen av beskedet från kommunstyrelsens arbetsutskott som vill stödja sommarens skärgårdstrafik ekonomiskt. I mars får vi reda på hur stort stödet eventuellt kommer att bli. Den aktuella sträckningen som presenterades i gårdagens tidning låter dessutom som en given succé. Sträckan gäller Skeppsbrokajen - Gränsö - Lysingsbadet, således mellan populära attraktioner, rekreationsområden och övernattningsmöjligheter. Att kommunalrådet och majoriteten i kommunstyrelsens arbetsutskott har en vilja och ambition att göra Västervik till en ännu mer attraktiv sommarort råder det inga tvivel om. Dessutom är det helt rätt att öppna för nyheter nu.
I veckan kom siffror som visar på en tioprocentig ökning av antalet gästnätter i Kalmar län
mellan 2008 och 2009. Visst vore det fint med en utökad skärgårdstrafik både till nämnda destinationer och till andra platser. En förmiddagstur till Gränsö, vandra omkring i naturen, äta picknick och dricka lite bubbel i det gröna och så ta eftermiddagsturen hem. Mysigt så det förslår. Kruxet är bara att det måste löna sig ekonomiskt att driva dessa färjelinjer.Kommunalrådet pekade i gårdagens tidning på ett antal viktiga fördelar med den så kallade triangeltrafiken. En sådan fördel kan vara att se det som kollektivtrafik. Men om skärgårdstrafiken ska ses som kollektivtrafik - vilket är en god tanke (så fungerar exempelvis älvtrafiken över Göta älv i Göteborg) bör det också betraktas så fullt ut och i sådana fall bör någon annan än kommunen stå som huvudman för detta.Betraktas skärgårdstrafiken i stället som något annat och sköts av privata företag bör kommunen inte engagera sig i fallet mer än nödvändigt. Framför allt bör inga stålars stickas emellan för att företagen ska undvika att göra en förlustaffär på trafiken.Goda förutsättningar för företagandet i allmänhet, och i detta fall turismen, ger klirr i den kommunala kassakistan så att nya satsningar kan göras inom exempelvis den "välfärdiga kärnan". Men att skapa dessa goda förutsättningar är något annat än att lova täcka eventuella ekonomiska förluster - så må skärgårdstrafiken vara hur gemytlig som helst.Tidigare har kommunalrådet sagt att det inte är kommunens sak att driva färjetrafik. Det är en ytterst klok synpunkt. Stå fast vid den.
Läs mer om