Välfärdens kärna - skärgårdstrafik?
Vi värnar välfärdens kärna. Uttrycket är säkert välbekant vid det här laget. Så har politiker uttryckt sig i kommuner, landsting och stat när neddragningar eller omprioriteringar varit aktuella i krisens spår. Det är helt riktigt så det ska gå till - men det absolut mest centrala är att fråga sig vad som egentligen ska räknas in i denna kärna.
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
I veckan kom siffror som visar på en tioprocentig ökning av antalet gästnätter i Kalmar län
mellan 2008 och 2009. Visst vore det fint med en utökad skärgårdstrafik både till nämnda destinationer och till andra platser. En förmiddagstur till Gränsö, vandra omkring i naturen, äta picknick och dricka lite bubbel i det gröna och så ta eftermiddagsturen hem. Mysigt så det förslår. Kruxet är bara att det måste löna sig ekonomiskt att driva dessa färjelinjer.Kommunalrådet pekade i gårdagens tidning på ett antal viktiga fördelar med den så kallade triangeltrafiken. En sådan fördel kan vara att se det som kollektivtrafik. Men om skärgårdstrafiken ska ses som kollektivtrafik - vilket är en god tanke (så fungerar exempelvis älvtrafiken över Göta älv i Göteborg) bör det också betraktas så fullt ut och i sådana fall bör någon annan än kommunen stå som huvudman för detta.Betraktas skärgårdstrafiken i stället som något annat och sköts av privata företag bör kommunen inte engagera sig i fallet mer än nödvändigt. Framför allt bör inga stålars stickas emellan för att företagen ska undvika att göra en förlustaffär på trafiken.Goda förutsättningar för företagandet i allmänhet, och i detta fall turismen, ger klirr i den kommunala kassakistan så att nya satsningar kan göras inom exempelvis den "välfärdiga kärnan". Men att skapa dessa goda förutsättningar är något annat än att lova täcka eventuella ekonomiska förluster - så må skärgårdstrafiken vara hur gemytlig som helst.Tidigare har kommunalrådet sagt att det inte är kommunens sak att driva färjetrafik. Det är en ytterst klok synpunkt. Stå fast vid den.