Men i enstaka grÀnder, gluggar och vrÄr finner man, kylan och helgen till trots, en och annan butiksförestÄndare som hÄller portarna öppna. En del för att de mÄste. Andra av en vilja till att staden ska fÄ vara levande Àven under helgerna. De hÄller stÄnd mot en tid som allt annat Àn inbjuder till köpglÀdje och framtidstro.
NĂ€r krisen sedan mer Ă€n ett halvt decennium dröjer sig kvar pĂ„ kontinenten fĂ„r det stora konsekvenser för annars vĂ€lskötta ekonomier, sĂ„som den svenska. NĂ„got som bland annat ger sig tillkĂ€nna genom de tillvĂ€xtprognoser som skruvats ner allt eftersom hösten tagit vid. Den europeiska marknaden stĂ„r pĂ„ mĂ„nga platser fastfrusen och det ligger tjĂ€le i den mylla ur vilken nĂ€ringslivet kan gro. DĂ„ drabbas de svenska storföretagen av fallande orderingĂ„ng. Ănnu en vĂ„g av varsel Ă€r att vĂ€nta. SĂ€rskilt kĂ€nsliga Ă€r de bygder som kretsar kring storföretagens underleverantörer. SĂ„dant kĂ€nner Tjustbygden till mer Ă€n vĂ€l genom företag som Resinit, CNC-plĂ„t och Ankarsrum Motors. Det Ă€r nĂ„got bistra tider som stĂ„r framför oss och man mĂ„ste göra vad som göras kan.
DÄ Àr det mer viktigt Àn nÄgonsin för folket i bygden att bistÄ varandra. Det Àr av förklarlig anledning svÄrt att stödköpa sÄdant som laminatkomponenter, industriplÄt och elmotorer. Men, vad man kan göra Àr att pÄminna sig om att vart köp har sitt pris.
Ăverallt bland svenska smĂ„stĂ€der vĂ€xer supermarknader upp likt en ringmur. Det vill sĂ€ga detaljhandelns storföretag som bidrar med sĂ„vĂ€l arbetstillfĂ€llen som tillvĂ€xt och billiga vardagsprodukter. NĂ„got som i grunden Ă€ndĂ„ fĂ„r sĂ€gas vara av godo. Samtidigt Ă€r det den utveckling som lett fram till att det lokala nĂ€ringslivet har det svĂ„rt. Det blir sĂ„ lĂ€tt för den förbipasserande att göra sina Ă€renden vid plĂ„tskjulsbasarernas överflöd och dĂ€rför tar man sig inte ner till stadskĂ€rnans myller av smĂ„butiker. NĂ„got som förklarar varför en del skyltfönster stĂ„r tomma och varför det inte lĂ€ngre finns nĂ„gon livsmedelsbutik i VĂ€sterviks stadskĂ€rna.
Det finns Àven en risk med att lita blint pÄ storföretag med sina rötter lÄngt bort belÀgna frÄn bygden dÀr man slagit sig ner. Erfarenheten har visat att svenska företag med utlÀndska Àgare i allt högre grad förlÀgger sin produktion i lÄglönelÀnder. DÀrför finns det lÄngsiktiga fördelar med att stödja företag med hjÀrtat i bygden. Det skapar bred sammanhÄllning och tillÄter bygdens smÄföretag att vÀxa. SÄdana företag har dessutom en alltid Äterkommande förmÄga att ge nÄgot tillbaka. Exempelvis i form av fler arbetstillfÀllen, omfattande utbildningsprogram eller en nybyggd idrottsarena.
Den levande landsbygden hjÀlps i slutÀndan inte av nÄgra industrisubventioner eller regionstöd. Den kan bara leva om bygden vill att sÄ ska vara. Om dÀr finns en bygdeanda som engagerar dess befolkning i det lokala nÀringslivet. Ett sÄdant engagemang krÀver resor till stadskÀrnan och Àr i en del fall mer kostsamt. Ingen ska anklaga den som har det svÄrt för att inte bidra. Men den som kan, bör pÄminna sig om att varje uteblivet julinköp hos smÄhandlaren, kan bli dyrare Àn nÄgon mellanskillnad pÄ jorden. Det Àr en vÀrdegrundsfrÄga som bÀst sammanfattas med att den bygd som har de goda Ären framför sig, vet att vart köp har sitt pris.