Nog har han en poäng – när du köper en begagnad bil kan du i regel bläddra i serviceboken för att få en bild av reparationer och service. Men när du köper hus saknas ofta viktig information – vilket bolag installerade exempelvis solcellerna? Eller värmepumpen? När borde service utföras? Hur längde gällde egentligen garantin?
Appen Bovra håller på att revolutionera husägandet i Sverige. Plötsligt kan all väsentlig information om ditt hus sparas digitalt, och överföras från en ägare till en annan. I appen kan hantverkare eller installatörer skicka all information efter avslutat jobb och du som privatperson slipper hålla koll på gamla kvitton och papper.
Enwell och Bovra delar syn på vikten av energieffektivisering och att förenkla omställningen för alla husägare – där båda ser en ökad digitalisering som nyckel.
– Den optimala energianvändningen är en väldigt komplex fråga för den enskilda konsumenten, men som tur är finns det bra stöd att få genom smarta AI-system som vi installerar tillsammans med våra produkter; värmepumpar, solceller, batterier och laddning av elbil vilket hjälper husägaren att minimera sin elförbrukning och kan då kraftigt sänka sina driftskostnader, säger Kristofer Wik, marknadschef på Enwell.
Läs mer om Bovra för företagare
Enwell är till 100 procent ägt av Vattenfall, och just långsiktigheten och det trygga äganden är en fördel för dig som går i tankarna att se över ditt energianvändande.
– Vi är ett stort bolag, och som konsument är det viktigt att veta att vi finns här även om 5 eller 10 år. Vi står för trygghet och kvalitet, och sköter hela processen – från installation till service, fortsätter han.
Just nu säljer Enwell mycket batterier, som kan laddas upp när elen är billig eller gratis, men just batterier är bara en del av den stora produktportföljen som täcker olika behov och förutsättningar.
– Vi har alla energiprodukter, från värme och varmvatten till solceller eller laddbox för elbilen. Med oss slipper du olika leverantörer. Vi börjar i princip alltid med ett hembesök för att analysera vad som är den bästa och effektivaste lösningen för en kund, och kommer rekommendera den produkt eller system som passar det enskilda hushållet bäst, säger han.
En funktion i Bovra-appen som Enwell gläds över är möjligheten att i en kartvy se vilka hantverkare eller bolag dina grannar har anlitat.
– Det skapar ett förtroende för seriösa bolag, om man kan se att många i området anlitat exempelvis Enwell för att installera en värmepump eller solceller, avslutar han.