Det är riktiga bilar det handlar om, smarta hybridvarianter framdrivna med en kombination av el- och förbränningsmotorer, och det är oftast Hansi själv som ligger bakom såväl teknisk konstruktion som design.
- Jag har inget emot bilar med ren eldrift och modern batteriteknik om det bara vore ekonomiskt överkomligt för vanligt folk. Till dess är hybridtekniken, där en elmotor går in och stöttar förbränningsmotorn vid bränsleslukande acceleration, överlägsen.

- Hybridtekniken sänker den totala bränsleförbrukningen med 12-15 procent och skapar en bättre miljö, men framför allt ger den en roligare bil att köra.
Hybridbilarna får vid acceleration dubbel motorstyrka i och med att elmotorn går in och hjälper till. Det kan räcka med en förbränningsmotor på 36 hästkrafter eftersom den totala effekten ökar till 60 hästkrater när elmotorn tillfälligt hjälper till att öka farten.
- Dessa bilar kommer mest till sin rätt vid stadskörning, med många stopp, start och accelerationer. På landsväg används bara förbränningsmotorn.
Hansi Kobes utexaminerades 1961 från Konstakademien i Berlin. 1962 kom han till Sverige och ett reklambyråjobb i Stockholm.
- Jag växte upp i en liten by 80 kilometer sydost om Dresden i östra Tyskland och vi kunde på natthimlen hemifrån se de oerhörda bombningarna av staden.
Hansis pappa var distriktsläkare och motståndsman som slogs mot nazisterna. Han sattes i koncentrationsläger och avled några år efter krigsslutet.
Hansi är humanist och utbildad vid Konstakademin, samtidigt som han är fascinerad av teknologi. Något av en 2000-talets Leonardo da Vinci med andra ord.

- Att få vara innovativ och ha skaparkraft lyfter människan närmare Gud, säger frimuraren Hansi Kobes som inte tror på Gud. Han vet.
Hansi har försörjt sig själv sedan han var tolv år. Som svetsare, chaufför, livvakt, kock, reklamman med mera. Efter några år i Stockholm gick flytten till Karlstad där han avancerade till vd för en reklambyrå, innan han efter en tid startade egen reklambyrå.
- I mitten av 80-talet hade jag och hustrun Yvonne en stor samling veteranbilar. Åt ett litet barnbarn byggde jag en eldriven modell av en Rolls Royce. Det var så mitt intresse för elbilar startade, säger Hansi som gillar att laga mat och gärna tar ett glas gott rödvin till den färdiglagade rätten.
Senare byggde han, på uppmaning av hustrun Yvonne, om en begagnad VW till en elbil. Han ersatte den gamla karossen med en handknackad och egendesignad i aluminium.
- Elmotorn och de andra elgrejerna tog jag från en gammal ABB-truck jag hade fått gratis.
"Elfolkan" blev Sveriges första registrerade, amatörbyggda elbil. Med den körde Hansi till och från jobbet i flera år. Ljudlöst och utan minsta problem. Batterierna laddades på nätterna.

- Efter "Elfolkan" fick vi en miljon kronor i bidrag av Naturvårdsverket för att utveckla hybridfordon. Då slutade jag med reklambyråverksamheten och satsade helt på bilar.
Vid denna tid bodde Hansi och hans familj i Sveriges Detroit - Uddevalla. Hansi konstruerade där den nya sporthybridbilen Solon 2000.
- Tack vare elmotorn drog Solon blott 0,3 liter per mil.
Solon 2000-projektet såldes till en tysk miljardär eftersom Hansi Kobes aldrig velat bygga "fulla" bilar. Det är den tekniska utvecklingen han vill hålla på med. Sedan får andra ta över.

- Efter Solon 2000 headhuntades jag till Kina där jag under ett par år utvecklade den kinesiska hybridbilen Power.
Vid sidan av hybridtekniken är konsten och akvarellmålning ett stort intresse. I höst ska Hansi ställa ut i Gamleby tillsammans med Västervikskeramikern Kerstin Åhlin.
Till dess jobbar han hårt med att vidareutveckla alla sina elfordon och hybridbilar. I höst ska han och nio kompisar åka runt i varsin ekologisk hybrid-sportbil i Västervik.
- Den drivs av en dieselmotor plus två starka elmotorer.

Till sist en fråga angående din frisyr - du är helt kal så när som på en decimeterlång fläta i nacken. Är hårpiskan månne ett minne från åren i Kina?
- Den gjorde onekligen stor succé i Kina. Men det är tre kvinnor jag älskar mest på denna jord som bestämt att jag ska se ut så här - hustrun, en dotter och ett barnbarn.