VT har tidigare berättat att Carlstedt tar över ägandet av Västervik Logistik & Industri AB från den börsnoterade koncernen Tranatlantic.
På fredagen gick bolagets kallelse till extrastämma ut. Där framgår en rad detaljer kring affären. Affären är en av två punkter som ska avgöras på extrastämman.
Det föreslagna priset uppgår till 100 000 kronor. Inget högt pris för ett bolag som i den senast publicerade årsredovisningen, för 2012, redovisar en omsättning på 29 miljoner kronor, och en vinst på 1,4 miljoner kronor kan tyckas.
I kallelsen berättas dock att bolaget sedan dess har förlorat sin största kund. I prognoserna räknar Transatlantic med att VLI:s omsättning kommer att halveras under 2013, och att bolaget kommer att göra en förlust på 1,4 miljoner kronor.
Till VT säger Transatlantics kommunikationschef Carina Dietmann att anledningen till att bolaget säljs är att det inte ingår i Transatlantics kärnverksamhet.
Bolaget fick VLI på köpet när det köpte VLI:s ägare, rederiet Österströms
Transatlantic har anlitat revisionsbyrån EY för att få en "fairness opinion". Det vill säga en bedömning av om prislappen är rimlig ur ett finansiellt perspektiv. EY ger affären grönt ljus.
Av kallelse framgår också att VLI har en skuld till sitt moderbolag på 416 295 kronor. Om Carlstedt får ta över kommer den skulden att vara borta genom att Transatlantic lämnar ett ovillkorat aktieägartillskott på motsvarande belopp.
LÄS MER I LÖRDAGSTIDNINGEN