Efterlysningen för den stulna bilen har fått rejäl spridning på sociala medier och under fredagsmorgonen fick Håkan Abrahamsson nytt hopp. En person ringde och trodde sig hade sett bilen – men tipset visade sig vara en återvändsgränd.
– Jag ringde polisen direkt som var på plats med en radiobil 15 minuter senare. Polisen jobbar extremt hårt och jag är väldigt imponerad av deras arbete, säger Håkan Abrahamsson.
Men för att förstå varför Håkan Abrahamssons dagar går ut på att leta efter sin stulna Porsche GT3 RS får vi backa bandet till onsdagsnatten och småorten Norrhult utanför Ankarsrum. På morgonen gick Håkan ut till garaget för att ta bilen till motorbanan Mantorp Park. Men väl där inne saknades något: Hans gröna Porsche GT3 RS.
– Det var proffs rakt av. De har lyckats koda om mina nycklar som låg på köksbänken vilket man kan göra 15-20 meter från huset. Sedan kodas det in till deras nyckel och bilen blir redo att starta, säger Håkan Abrahamsson.
Bilen förvarades i ett låst garage. Men det visade sig inte utgöra något mödosamt hinder för tjuvarna.
– På dörren till garaget sitter ett kodlås med sex siffror. Det systemet har de bara nollat av. Låset är kvar i det skicket så jag kan inte ens låsa garaget själv. Låset är inte förstört eller någonting, utan de har bara nollat systemet. Så det här är nog riktiga proffs.
Hur kändes det när du såg att bilen var borta?
– Det var inte så svårt att förstå, men jag stod mest som en fågelholk. Det klart att det är tråkigt.
Har du någon förhoppning av att få tillbaka bilen?
– Det klart att det finns en förhoppning, men för varje dag som går känns det som att det börjar kallna.
Niclas Antonsson är utredare på branschorganisationen Larmtjänst AB, som själva gått ut med en efterlysning för Håkans stulna Porsche. Utan att ha någon direkt insyn i fallet tror Niclas att kuppen är utförd av proffs, noggrant planerad och att målet är att få bilen till östra delarna av Europa.
– Vi vet att det finns tjuvar som besitter en viss teknisk kompetens för att tillgripa olika fordon. De skaffar sig specialistkompetens för specifika fabrikat och modeller, säger han.
Är det avancerat att göra en sån här stöld?
– Ja. Det är inget som den vanliga tjuven klarar av. Det kräver att man har avancerad teknisk utrustning för det aktuella fabrikatet. Det är inte någon som bara har sprungit förbi och sett bilen. Utan man har förberett sig noggrant, absolut.
Enligt Niclas Larsson är tjuvarnas mål ofta att få bilen österut, vanligtvis Baltikum. Väl där görs bilens identitet om för att kunna säljas i sin helhet, eller så plockas fordonet isär.
Moderna bilar har ofta ett ganska avancerat GPS-system, men för professionella stöldligor utgör det inget hinder.
– Många bilar har ett system där man kan spåra fordonet. Men tjuvarna slår eller stör ut systemet med störsändare. Det är inget du kan springa in på någon lokal affär och handla.
Tror du att det är proffs som genomfört den här stölden?
– Ja det vill jag säga. Det är en organisation som letat reda på bilen, haft det tekniska kunnandet och dessutom vetskap hur man får bort bilen. Så i allra högsta grad är detta arrangerat av proffs. Dessa har planlagt att det är just denna bil de vill ha.