Lördagen den tionde februari tog Ankarsrum Kitchens vd Marcus Grimerö emot utmärkelsen på Ambientemässan i Frankfurt.
– Vi har vunnit väldigt många priser genom åren, men det här sticker ut eftersom det här baseras på vad konsumenterna tycker, säger han.
Det är första gången som Ankarsrum Kitchen anmäler sig till Kitchen Innovation of the Year. Första steget efter anmälan är att en jury avgör vilka produkter som ska bedömas av konsumenter.
– Sen är 1 500 konsumenter involverade i bedömningen.
Ankarsrumsassistenten kom på första plats i kategorin Small Electrical Appliances, små elektriska apparater. I omdömet framgår det att konsumenterna tyckte att den klassiska assistenten var väl anpassad till en modern livsstil, vilket Marcus Grimerö är extra glad för.
– Vi får ofta priser för kvalitet och hållbarhet, men just att den är anpassad till dagens köksbehov och det gör ju oss väldigt glada förstås.
Ankarsrumsassistenten säljs för närvarande i 35 länder.
– Vi jobbar väldigt aktivt med att stärka vår internationella del, där Tyskland är en av våra huvudmarknader. I och med det är synlighet och press väldigt betydelsefullt för oss.
Det går väldigt bra just nu i Tyskland och USA, enligt Marcus Grimerö, och konsumentomdömen på amerikanska sajter mycket betydelsefullt för försäljningen.
– Konsumentomdömen är väldigt utslagsgivande i USA. Vi får väldigt mycket femstjärniga betyg. Det är nog mycket det som gör att det går bra.