Det är gnistrande vackert, denna tisdagsförmiddag vid Ankarsrums badplats – och bitande kallt. Längs bryggan har specialpedagogen Mats Karlén sågat upp en isvak. Här ska eleverna få ta sig ett dopp. Huttrande och spända anländer de till isen, några i taget. Tanken är att de ska kliva i med kläderna på – för att få en känsla av hur det kan vara att gå genom isen.
Först ut är Selma Nilsson, som snabbt är nere i vattnet.
– Andas, andas!
Specialpedagogen Mats Karlén, som också är dyklärare, coachar;
– Ta kontroll över andningen. Vad heter hon, som är fotograf? Och vad heter hon där borta?
– Jag vet inte! Elinor! Får jag hoppa upp nu?
Selma tar sig upp ur vaken, snabbt av med de blöta kläderna och på med en torr munkjacka. Och så ett hundratal meter genom snön, mot en varm bastu. Så är det dags för Leila Aidas, och sen Nellie Johansson. Fort i, svara på några frågor, och sedan upp igen. Trots många minusgrader och viss nervositet vågar sig alla ner i vaken.
Mats Karlén och kollegan Eleonor Hållbus-Dahlin är mycket imponerade av eleverna. Det är frivilligt att bada, men hela 40 av 122 elever har antagit utmaningen.
Varför gör ni det här?
– För att ge eleverna chans att känna hur det är att uppleva kallt vatten, och veta att man kan överleva, säger Mats Karlén.
Hur har eleverna reagerat?
– En del har varit lite nervösa innan, men det känns som att de varit väldigt stolta när de kommit upp och har gjort det. Det är ju ingen som tycker det är skönt precis, men en häftig upplevelse, säger Eleonor Hållbus-Dahlin.