Nytt tankesätt hos Ankarsrum Motors

Ankarsrum Motors har deltagit i projektet "Produktionslyftet" och har nu ett helt annat tankesätt än tidigare.

Målsättning. Ankarsrum Motors ska försöka släppa nya produkter oftare.

Målsättning. Ankarsrum Motors ska försöka släppa nya produkter oftare.

Foto: Elin Lönn

Ankarsrum2016-11-22 20:27

Nu är det prick 18 månader sedan Ankarsrum Motors hoppade på Produktionslyftet, ett projekt som på det stora hela går ut på att bevara svensk tillverkningsindustri. På tisdagseftermiddagen presenterades arbetet och Richard Berglund och Dan Carlsson från Swerea IVF, en av initiativtagarna bakom Produktionslyftet, var på plats för att berätta om bland annat svensk industri och dagens teknik. På plats fanns också representanter från flera företag i regionen, bland andra Elfa, Monera och Machinery Scandinavia.

Som arbetsmetod i Produktionslyftet använder man Lean, ett arbetssätt för att skapa uthållig utveckling och resultatbaseras beteende.

– Det handlar om en förbättringskultur, säger Benny Ahlsén, leankoordinator på företaget.

Ankarsrum Motors har satt ihop en styrgrupp med 14 personer från olika avdelningar som blivit tränade av en coach. Personerna i styrgruppen ska sedan fungera som interna mentorer.

I början av projektet skickades en kundenkät ut som visade ett önskemål om fler produktnyheter på marknaden. Nu är en målsättning att oftare komma ut med nya produkter.

– Samt att när vi får en ny kund så ska vi inte bara tänka på den kunden, vi ska tänka på hur vi kan sälja vidare produkten till flera, säger Benny Ahlsén.

Han säger att företaget kommit till nya insikter efter de här 18 månaderna och att de tänker och ifrågasätter på ett helt annat sätt nu.

– Vi tänker på om vi kan göra på andra sätt än tidigare. Vi tänker ett steg längre, tidigare i processen. Dagens arbetssätt måste inte vara morgondagens arbetssätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om