SpÄnet yr nÀr stÀmborren letar sig ner i virket, lika lÀtt som en smörkniv i ett paket rumsvarmt smör.
â Den borrar fyrkantiga hĂ„l, upplyser Philip Weisby.
Maskinen har mÄnga Är pÄ nacken. NÄgon har skrivit "Anno 1945" i tusch pÄ den. StÀmmer det Àr det 80 Är sedan den tillverkades i Jonsered.
â Jag har hellre en sĂ„n hĂ€r maskin i solitt gjutjĂ€rn Ă€n en ny, sĂ€ger Philip Weisby om en av sina senaste investeringar.
I takt med att företaget gett överskott har Philip Weisby kunnat investera och utöka maskinparken. Mer maskiner krÀver mer yta.
â Jag har bytt lokal och gĂ„tt frĂ„n 40 kvadratmeter till 140, sĂ€ger han och visar sitt nya snickeri i Facetten.
Ena vĂ€ggen tĂ€cks av ett virkesförrĂ„d â av brĂ€der i olika trĂ€slag: kĂ€rnfuru, ek och valnöt.
â Jag ska rĂ€kna pĂ„ ett vitrinskĂ„p i massiv valnöt till en lĂ€genhet pĂ„ Ăstermalm i Stockholm. Parallellt med det hĂ„ller jag pĂ„ med ett gammalt timmerhus och byter vĂ€ggstockar.
I snickeriet stÄr en nÀtt kommod pÄ svarvade ben. Philip jobbar med de sista detaljerna innan den ska levereras och monteras hos kund.
Uppdragen varierar. FrÄn platsbyggda hyllor till byggnadsvÄrd.
I grunden finns yrkesstoltheten â den dĂ€r som fĂ„r en hantverkare att förklara varför man ska köpa kvalitĂ© framför massproduktion. Han pekar pĂ„ kommoden.
â Den kommer att överleva tre badrumsrenoveringar.
Priset för platsbyggda möbler och byggnadsvÄrd blir generellt dyrare, men det hÄller lÀngre, pÄpekar Philip.
Under vÄren utsÄgs Philip Weisby till Ärets unga företagare i à tvidaberg, bara tvÄ Är efter att han sa upp sig frÄn ett fast arbete.
â Första halvĂ„ret levde jag med magsĂ„r för stressen. Jag har magsĂ„r sedan 16 Ă„r och det blommar upp med stress.
Vad kÀnde du mest stress över?
â Det var nĂ€r jag skickade offerter och fick nej. Det var som om hela vĂ€rlden rasade.
Han skrattar till:
â Nu Ă€r det nĂ€stan Ă„t andra hĂ„llet. Ibland Ă€r det bra nĂ€r man fĂ„r nej pĂ„ en offert.
Han kan luta sig mot ett bra 2024 och övervÀger att gÄ frÄn enskild firma till att bilda aktiebolag.
â Jag Ă€r uppe pĂ„ den nivĂ„n nu.
OmsÀttningen landade pÄ nÀstan 2, 9 miljoner kronor.
â Den sĂ€ger inte sĂ„ mycket egentligen. För mig Ă€r det som stĂ„r pĂ„ slutraden viktigast.
Philip Weisby syftar pĂ„ resultatet â pĂ„ överskottet som han omsatt i investeringar. Som den nya panelsĂ„gen mitt i lokalen.
â Jag skulle egentligen vilja ha en Ă€nnu större sĂ„g, men jag fĂ„r nöja mig med denna nu.
Investeringar fÄr ske i takt med att bolaget gör resultat, pÄpekar han.
â Jag fĂ„r lĂ€gga "villhöver" Ă„t sidan.
Han vill vÀxa, men lÄngsamt och i en sund takt. En förhoppning Àr att kunna anstÀlla en person i nÀrtid.
â Jag vill inte vĂ€xa för fort. Jag vill inte ena Ă„ret ta in sex gubbar för att nĂ€sta Ă„r skicka hem fyra. MĂ„let Ă€r att aldrig sĂ€ga upp nĂ„gon för att man vuxit för snabbt.
Hur gör du om du skulle fÄ in mycket eller stora jobb?
â Jag samarbetar gĂ€rna med andra, mindre företag. Jag tror det Ă€r viktigt, speciellt pĂ„ en liten ort. Man kan inte se alla som konkurrenter, eller lösa allt sjĂ€lv.
Det Àr inte bara företaget som vuxit under de tvÄ senaste Ären.
Philip Weisby driver ocksÄ Instagram-kontot Northerncraftman, som gÄtt frÄn 18 000 följare till 43 700.
â För mig Ă€r det en reklamplats. Jag har vissa ambassadörsskap och testar produkter. Jag Ă€r alltid transparent med det och noga med att reklammĂ€rka den typen av inlĂ€gg.
Har du nÄgra intÀkter av dina social medier?
â Det Ă€r bara en liten del av omsĂ€ttningen, men jag har nytta av det.