– Projekteringen är något försenad, säger Henrik Pihl, Trafikverkets projektledare för tredje etappen av nya riksväg 35, sträckan Rösten-Sandtorpet.
Planen var att arbetet skulle starta under våren 2024, men upphandling av entreprenör och arkeologiska utredningar har dröjt. Det gör att byggstarten för sträckan nu skjuts upp till hösten 2024.
Det innebär Grebo IK, som har sina fotbollsplaner där en ny omstigningsplats för kollektivtrafik ska byggas, inte måste lämna Grebovallen den 1 april 2024 som planerat.
– Vi får vara kvar till den 15 augusti, säger Håkan Johansson som sitter i styrelsen för Grebo IK och dessutom har Trafikverkets uppdrag som projektledare för flytten av Grebovallen.
Den planerade flytten till ersättningsmark nära Garpbergsområdet har stött på flera hinder. Det första förslaget till ny detaljplan möttes av omfattande protester. Kommunen gjorde omtag och tog fram en ny detaljplan, där både fotbollsplaner och anslutningsväg till området flyttats
Den planen godkändes i fullmäktige, men överklagades av ett flertal närboende.
När Trafikverket nu flyttat fram byggstarten, konstaterar Håkan Johansson att det gynnar Grebo IK något.
– Vi får ett halvår till på Grebovallen.
Men det kommer att bli ett glapp för föreningen. Mark- och miljödomstolen har inte avgjort överklagandena och något anläggningsarbete kan inte påbörjas förrän detaljplanen vunnit laga kraft och uppgörelser om mark är klara.
– Vi kommer att drabbas av ett vakuum då vi inte har någon anläggning. Det pågår diskussioner mellan kommunen och Grebo IK om andra ytor, bland annat på Mårsängsområdet i Grebo och hur de ska skötas.
Han lyfter fram de 120 till 130 juniorer som i dag är aktiva i Grebo IK.
– Det viktigaste är att vi kan har juniorverksamheten kvar i Grebo. Seniorerna kan ta sig till andra platser.
Trafikverkets nya tidplan för 35:an anger nu byggstart till hösten 2024 med öppning av den nya vägen under hösten 2026.
Den nya vägen ska ha förbättrad trafiksäkerhet och framkomlighet samt stärka kollektivtrafiken på sträckan. Dessutom görs insatser för att hindra viltolyckor, bland annat genom viltstängsel. Vilt ska kunna passera över en planskild viltbro söder om Björntorp och en viltpassage på vägen söder om Fillinge.
– Det kommer att finnas ett viltvarningssystem, där sensorer känner av om vilt närmar sig och gör bilister uppmärksamma på att anpassa hastigheten, säger Henrik Pihl.