Vi har ganska länge haft en debatt om lärarna i skolan. Inte minst har debatten tagit ny fart sedan tv-programmet Klass 9 A börjat sändas.I fredagens soffprogram kunde vi höra vad en niondeklass svarade på frågan "Var ligger London"? Ingen visste. Inte kan man skylla på eleverna, inte helt och hållet åtminstone, men lite kan man väl undra vad dessa barn gör på sin fritid, hur har de undgått vetskapen? Men vad deras lärare har gjort är väl en ännu större fråga?Att vi behöver bättre lärare i våra skolor står väl utan allt tvivel, men hur vi skall få detta är den stora frågan. Vad är då en bättre lärare? Mer kunskapsorienterad, bättre pedagog och helt enkelt en bättre coach En bra lärare måste vara bra på alla dessa områden.Maria Abrahamsson, en av medlemmarna i soffprogrammet i SVT, hävdade att högre lön skulle vara en lösning. Jag är mycket tveksam om bara en högre lön skulle göra lärarna till bättre pedagoger, bättre coacher eller ge dem större kunskaper.Bland alla människor som söker lärarutbildning så hittar man de som är som klippta och skurna för detta arbete. De har helt enkelt medfödda egenskaper, något som det inte går att lära sig, man måste helt enkelt vara född med dem. Det går ju till exempel inte lära någon att bli höjdhoppare i världsklass, operatenor eller vad som helst, egenskapen måste vara medfödd annars går det helt enkelt inte.Samtidigt finns de som helt enkelt bara vill ha ett jobb utan att vara bra pedagoger. Att stöpa om de usla pedagogämnena så att blir utmärkta pedagoger är nog en näst intill omöjlig uppgift.I stället för att direkt locka med högre löner borde man vid ansökan till lärarutbildning få gå igenom prov där alla med undermåliga egenskaper sållas bort. Därefter borde den pedagogiska förmågan kontinuerligt följas upp för att sortera bort dem som inte uppfyller kraven. Det kanske låter hårt, men det är ju våra unga det är frågan om, framtidens Sverige.Varför är det förresten bara eleverna som under skoltiden skall genomgå prov i skolan. Varför inte inrätta prov även för lärarna för att kontrollera att de håller den nivå som krävs?Naturligtvis skall läraryrket betalas bättre, mycket bättre än nu, men det skulle kännas mycket mer meningsfullt om dessa pengar satsades på dem som verkligen har alla förutsättningar att bli mycket bra lärare.Det finns lärare som har fantastiska kunskaper i sina ämnen, men vad hjälper det om de pedagogiska egenskaperna saknas eller om de är dåliga coacher. Jag har haft en hel del lärare med enorma ämneskunskaper, men tyvärr har nästan alla varit usla pedagoger och inga bra coacher.Sätt höga krav på eleverna i lärarutbildningen så får vi med all säkerhet en mycket bättre skola.