Trebarnsmamman Hilma Momark betonar att de Àr nöjda med sjÀlva cykelbanan, som hon tycker har blivit ett lyft för Blankaholm. Det Àr hastigheterna pÄ vÀgen utanför som oroar.
â Det Ă€r ofta man blir förbannad över hur fort de kör, nĂ€r man kommer hĂ€r med ungarna, sĂ€ger hon.
Maken Wille hÄller med. Han tycker att det Àr konstigt att 30-strÀckan börjar först efter torget vid lanthandeln, dÄ det Àr mÄnga som rör sig i omrÄdet vid lanthandeln och gÀstgiveriet, Àven om lanthandeln för tillfÀllet Àr stÀngd.
â Det vi vill Ă€r att det ska vara en lĂ€gre hastighet.
Just dÀr cykelbanan dockar pÄ vÀgen Àr det dessutom skymd sikt, samtidigt som det alltsÄ Àr 50-vÀg.
Ăven om 50 kilometer i timmen Ă€r maxhastighet, och man ska anpassa hastigheten efter rĂ„dande förhĂ„llanden, tror Hilma Momark att det bidrar till att folk kör fortare.
â StĂ„r det 50 pĂ„ skylten, sĂ„ uppmuntrar det lite att hĂ„lla 50.
Hon undrar ocksÄ vem som Àr vÀghÄllare pÄ vÀgen förbi torget, för det har varit lite oklart. DÀr kan dock Malin Aronius pÄ Trafikverket ge besked:
â VĂ„rt vĂ€ghĂ„llningsomrĂ„de slutar mitt pĂ„ den vĂ€gen. Det gĂ„r fram till villan.
Resten av vÀgnÀtet i Blankaholm Àr enskilda vÀgar.
Om man vill ha sÀnkt hastighet pÄ en vÀgstrÀcka som Àr bÄde statlig och enskild, som i detta fall, vÀnder man sig till lÀnsstyrelsen. Det berÀttar Pernilla Engberg pÄ lÀnsstyrelsens rÀttsenhet.
â DĂ„ skickar man in en ansökan till lĂ€nsstyrelsen med begĂ€ran om sĂ€nkt hastighet.