Hjärtat klappar för folkvagnar

I Gamleby finns en klubb för folkvagnsentusiaster. Sedan flera år tillbaka har de en lokal i hamnen, där de träffas och mekar.

Bältesspänne. Det finns flera sätt att visa att man gillar folkvagnar.

Bältesspänne. Det finns flera sätt att visa att man gillar folkvagnar.

Foto: Karin Hertz

Bubblor2015-03-19 16:14

En av entusiasterna är Kenth Andersson. Han har hållit på med folkvagnar sedan han fick körkort för nästan 40 år sedan, förutom en period på några år då han körde folkvagn på vintern och amerikanare på sommaren.

– Jag körde faktiskt folkvagn första gången när jag var tolv år. Fast det är väl preskriberat nu.

En stor fördel med folkvagnarna är att det är lätt att fixa saker själv i bilen, tycker han.

– Det är relativt lättmekat och alla delar finns att få tag i. Allt går att plocka ner i minsta detalj, och det finns även nytillverkade slitdelar.

Klubben i Gamleby heter Old Village Aircoolers (– namnet kommer av att bilarna är luftkylda) och den har ett tiotal medlemmar. Sedan några år tillbaka hyr medlemmarna en verkstadslokal nere i hamnen i Gamleby, där de har gott om plats att greja med bilarna.

För Sune Nilsson väcktes faktiskt intresset när han såg hur Kenth jobbade med sina bilar.

– Både Kenth och jag har ju vuxit upp med folkvagnar, säger Sune.

Folkvagnen var förr en väldigt spridd bilmodell, en bil som många hade.

– Konceptet var en folkbil, som alla skulle ha råd med, säger Kenth.

De är medvetna om att det finns olika åsikter om bilens utseende, men de gillar det i alla fall.

– Visst är de vackra? säger Sune entusiastiskt.

När det gäller renovering av "bubblorna" finns det emellertid två skolor: en som vill att de ska vara som nyskick och en som tycker att de gärna kan få vara lite märkta av livet – läs: rostfläckar – bara de är kördugliga. Det sistnämnda kallas "ratlook".

– Min son är förtjust i det, säger Kenth.

Både han och Sune tror att det är en generationsfråga hur man vill ha sin bil.

– Jag vill ha blankt och fint, och det är Kentas stil också, säger Sune.

En typ av folkvagn är den så kallade beachbuggyn, som är öppen. Sune har gjort i ordning en sådan, som han ska åka runt med när det är soligt väder – "armbågsväder", som han kallar det. Fast då är det kanske mer med tanke på den vanliga folkvagnen, när man kan köra omkring med nervevad ruta och vänsterarmen vilande på bildörren.

Med hjälp av internet är det lätt för folkvagnsentusiaster att hitta likasinnade att byta både delar och tips med. Det anordnas även en träffar, bland annat i Bräkne-Hoby i Blekinge.

– Det är trevligt som fasen, säger Kenth.

Historik

Folkvagnens historia inleddes med att den österrikiske bilkonstruktören Ferdinand Porsche 1934 fick i uppdrag att ta fram en folkbil, som varje tysk familj skulle ha råd att skaffa sig.

Tillverkningen i Europa upphörde 1978, men fortsatte i Brasilien och Mexiko.

Den sista sändningen med folkvagnar till Europa avgick från Mexiko 1993. Produktionen upphörde helt 2003.

Totalt i hela världen hade det då tillverkats över 21 miljoner "bubblor".

Den sista modellen fick namnet "Última edición" och var ljusblå med vita däcksidor. Den sista tillverkade bilen står nu på Volkswagens museum.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om