Var åttonde buss som kör i Kalmar och på Öland klarar inte besiktningen, det visar P4 Kalmars sammanställning. Hälften av de bussar som föll i besiktningen hade för dåliga bromsar.
Det är inte Kalmar läns trafik, KLT, som äger bussarna själva utan det är olika entreprenörer som kör turerna och som står för underhållet av bussarna.
– Vi är tydliga med att det inte får förekomma att man kör omkring med bussar som inte håller måttet, det är lika självklart som att jag och du måste ha körklara bilar som klarar de krav som ställs på dem, säger Karl-Johan Bodell, vd på KLT, och fortsätter:
– I södra delarna av länet har det förekommit problem, det är uppenbart då de inte klarat besiktningen. Samtidigt tycker jag inte att det är ett jättestort problem med tanke på att vi har 400 bussar i trafik just nu.
I några fall har bussarnas dåliga skick orsakat förseningar i trafiken då bussar gått sönder. Bodell själv tror att en av anledningarna till att flera bussar inte klarat besiktningen är att de börjar bli gamla.
– Våra fordon går in på sjunde året nu och de används flitigt. Det kan bli problem med tiden, om två år styr vi inför en ny upphandling och då är det läge att uppgradera fordonsflottan.
I Västervik är det Söne Trafik AB och Ukna buss som kör åt KLT. Söne Trafik har 29 bussar i trafik och 23 av dem har besiktigats i år. Samtliga gick igenom utan problem.
– Samma sak förra året. Vi ser till att hålla dem i gott skick så att de är trafiksäkra, hittills har vi inte haft några större problem, säger Kenneth Petersson på Söne Trafik.
Bussarna ska hålla i två år till innan det är dags för en ny upphandling.
– Jag har ingen anledning att tro att de inte kommer hålla i två år till, fortsätter Kenneth Petersson.
Ukna Buss har fyra bussar i trafik och samtliga gick igenom besiktningen. De besiktigades i augusti.
Enligt avtalet med KLT kan entreprenörerna få vite om de brister i skötseln så pass att bussarna måste tas ur trafik. Det gäller framförallt om man inte kan ersätta bussarna och på så sätt skapar förseningar i trafiken.
– Vi har inget vitesföreläggande som ligger ute just nu, men det har vi säkert haft någon gång tidigare, säger Karl-Johan Bodell.