Svens Volvodroska rullar in i framtiden

Sven Karlsson i Loftahammar har alltid gillat bilar. KÀrleken uppstod tidigt. Hans pappa körde taxi i Falerum.

Foto: Fotograf saknas!

Droska2015-10-13 11:00

Sedan 20 Är Àr Sven Karlsson Àgare till en skönhet av 1951 Ärs modell. Det Àr en stor, svart, rymlig Volvodroska som fortfarande rullar flera hundra mil om Äret. Den riktiga benÀmningen pÄ bilen Àr Volvo PV 831. Bilen dominerade taxibranschen i Sverige under mÄnga Är. Modellen introducerades 1938 och tillverkades till slutet av 1957 dÄ Volvo försvann frÄn taximarknaden. Företaget satsade pÄ andra modeller, PV544 och lite senare Amazon.

Sven Karlsson kom över sin gamla droska i Linköping. Han köpte det av en grabb som han beskriver lite skÀmtsamt som riktig "Volvonörd". Bilen hade tidigare gÄtt som taxi i Norrköping och de sista Ären i kommersiell trafik som skolskjuts pÄ Vikbolandet.

– I den kunde de packa in tio, tolv barn, sĂ€ger Sven Karlsson.

Sven Karlsson tog över en bil som var ömt vÄrdad och i mycket fint skick. Det Àr den fortfarande.

– Den mĂ„ste underhĂ„llas hela tiden. Jag lĂ€gger ner mycket tid pĂ„ den. Men motorn sköter Göran Axelsson Ă„t mig. Han bor ocksĂ„ hĂ€r i Loftahammar. Han Ă€r specialist och har jobbat med sĂ„dana hĂ€r motorer förr, sĂ€ger Sven Karlsson.

I dag fÄr Sven Karlsson leta efter reservdelar pÄ Internet. Han sörjer att försvarets stora reservdelslager gick till spillo nÀr de gamla Volvosuggorna inte lÀngre ansÄgs uppfylla försvarets krav.

– Vi fick inte köpa av dem. Allt slogs sönder. Det var vĂ€ldigt trĂ„kigt, tycker Sven Karlsson.

Innan vi ger oss ut pÄ en provtur ner till ett hösttomt KÀllvik, dÀr sommargÀsterna bommat igen sina hus och flyttat hem till Stockholm, berÀttar Sven Karlsson att han har tvÄ veteranbilar till. En Volvo PV frÄn 57 och en Amazon herrgÄrdsvagn.

– Amazonen gick som trafikpolisbil en gĂ„ng i tiden, berĂ€ttar han.

I dag kör Sven Karlsson nÄgra hundra mil om Äret med sin gamla Volvo. Han anlitas ofta för att skjutsa bröllopspar och festdeltagare. Sedan blir det en del utflykter med Veteranfordonsklubben i Tjust.

– Vi Ă€r över 100 medlemmar och har en livlig verksamhet. Vi Ă„ker ivĂ€g pĂ„ en del utflykter. Vi har varit till Åland, Stockholm och Karlshamn till exempel.

PÄ sÄdana lÄnga turer kör Sven Karlsson försiktigt. En gammal bil mÄr bÀst av det. Marschfarten ligger pÄ cirka 75 kilometer, men om det kniper kan den gamla droskan pressas upp till 120.

– Hon Ă€r fantastisk att köra och man sitter vĂ€ldigt bekvĂ€mt, sĂ€ger Sven Karlsson.

Volvodroskorna var slitstarka. I KvÀllsstunden berÀttar tidningen om en vagn frÄn Grundsund som gick över 100 000 mil, det vill sÀga 30 varv runt jorden! Bilarna kunde bestÀllas med eller utan mellanruta. FÀllde man ut extrastolarna i baksÀtet kunde nio personer, inklusive chauffören resa.

Dessutom kunde de anvÀndas för sjuktransporter. Om baksÀtets ryggstöd fÀlldes ner kunde man skjuta in en bÄr genom bagageluckan. Det lÀr ha fötts mÄnga barn pÄ vÀg till BB i bilarna...

1950 kostade en fullt utrustad Volvo i 830-serien (med koffertbrygga, cykelstÀll, verktyg med mera) 13 200 kronor. Bilarna var mycket omtyckta, sÄvÀl av passagerare som av droskÀgare. NÀr Volvo upphörde med tillverkningen vÀckte det ett ramaskri bland landets taxiÀgare. De försökte förgÀves förmÄ Volvoledningen att ompröva sitt beslut. Men Volvo hade inte tillrÀcklig produktionskapacitet pÄ fabriken i Torslanda. Amazon var pÄ vÀg ut pÄ marknaden och den ansÄgs för liten för att anvÀndas i taxitrafiken.

– MĂ„nga taxiĂ€gare gick över till Mercedes, berĂ€ttar Sven Karlsson.

I den kunde de packa in tio, tolv barn

Volvodroska

Volvo PV800, populÀrt kallad droska, var en av Volvos Àldre taximodeller. Bilen kom pÄ mÄnga hÄll att dominera taxiparken under lÄng tid.

Modellen introducerades 1938 och ersatte den tidigare TR700-serien. Chassi och kaross var helt nykonstruerade och betydligt modernare Àn företrÀdaren, men motorn fick hÀnga med oförÀndrad. Fronten anvÀndes Àven pÄ Volvos minsta lastbil, LV100-serien eller "Spetsnosen".

I slutet av 1957 lade Volvo ned tillverkningen av modellen, utan att presentera nÄgon eftertrÀdare. Volvo behövde tillverkningskapaciteten till andra modeller. Med modellen försvann hela taximarknaden för Volvo. Det skulle dröja tio Är innan Volvo kunde presentera en passande ny bil, i form av Volvo 140.

KĂ€lla: Wikipedia

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om