Dödsdömd produkt fick nytt liv

Den är 70 år gammal, men ändå ny. Assistenten från Ankarsrum har fått en make up som fått försäljningsvolymerna att stiga brant uppåt. - Det var nog inte många som trodde på oss sedan vi tog över försäljningsansvaret från Electrolux, säger produktchefen Linus Palm.

Linus Palm är nöjd produktchef på Ankarsrum assistent.

Linus Palm är nöjd produktchef på Ankarsrum assistent.

Foto: Anders Jacobsson

Ekonomi, näringsliv & finans2012-05-28 00:00

Assistenten från Ankarsrum har blivit en liten framgångssaga, en produkt som mer eller mindre var dödsdömd. Electrolux hade tröttnat. Det var ingen som tjänade pengar på den, varken Electrolux, Ankarsrum som producerade den, eller butikerna som skulle sälja den. Men det skulle bli annorlunda.

- Många butiker och kedjor hade en avvaktande hållning i början, men efterhand så såg de potentialen i vår nylansering av en gammal pålitlig produkt.

Under eget varumärke fick assistenten en rejäl ansiktslyftning med ny starkare motor, bättre elektronik och fler tillbehör, men framförallt en ny design med många olika färger som tillval. Den exklusiva auran slog väldigt väl ut, och man kunde samtidigt höja priset.

Sedan dess har assistenten från Ankarsrum varit en uppstickare i den stentuffa konkurrensen inom köksmaskiner.

- Vi är marknadsledande i Sverige och Norden, men är mycket små internationellt. Min dröm är att vi ska få stort genomslag i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA, säger Linus Palm.

I dag säljs maskinen i sex världsdelar. Uppstickaren från Ankarsrum, en produkt "Made in Sweden", har blivit en testvinnare och en utmanare även till jättarna i branschen, Whirpool, Kenwood, Bosch och andra märken.

- Vi har en styrka i och med att allt finns i huset. Vi har bara en produkt och den produceras här med hjälp av ett dussin leverantörer från kommunen, och vi har snabba svar på alla frågor.

Linus Palm leder en liten grupp på fyra personer som utgör samtliga anställda i försäljningsbolaget. Omsättningen förra året ökade med 50 procent till ca 50 miljoner kronor.

- Den siffran ska överträffas och vi har flera nyheter på gång, bland annat tillbehör för att göra egen pasta.

Alla tillbehör går att använda till äldre maskiner, även till den första serien från 40-talet. Kompabilitet även bakåt i tiden.

- Det är unikt, precis som kraften i den roterande skålen. Varje vecka får vi beställningar till äldre maskiner. Vår produkt ska vara känd för att hålla i generationer och vi nischar in oss på folk som gillar att baka.

.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!