På ett år tappade Västerviksfabriken 30 procent av sin omsättning. Företaget har många kunder som är underleverantörer i konjunkturskänsliga branscher som bilindustrin.
Dupont tvingades säga upp personal, däremot var det aldrig någon fara för företagets framtid.
- Vi hade fördelen att vi hade ett stort eget kapital, och en god lönsamhet. Vi visade faktiskt aldrig förlust under hela den här perioden, även om vi inte låg långt från nollstrecket, säger företagets vd Björn Wagner.
Lågkonjunkturen varade i ungefär ett år, sedan har man ökat mellan 20-30 procent per år. Även 2011 års första två månader ser bra ut.
- Vi räknar med att komma tillbaka på de nivåer vi var innan krisen började under året, säger Björn Wagner.
Det gäller försäljningen. Fabriken kommer inte att sysselsätta lika många anställda.
- Vi är väldigt försiktiga där. Så långt det går jobbar vi med att effektivisera produktionen, säger Björn Wagner.
När dammet efter finanskrisen lagt sig så bedömer han att Västerviksfabriken stärkt sina positioner. Man har till exempel gjort flera produktlanseringar, och jobbat "aggressivt" för att få nya kunder.
- Vi har plockat marknadsandelar på våra konkurrenters bekostnad, säger Björn Wagner.
Hur produktutvecklar man färg?
- Vi har till exempel lanserat en produktserie med färger som ger samma utseende som anodisering.
Anodisering är en ytbehandling som kan göras av aluminium. Det ger en slitstark, metallisk yta i valfri färg.
Fördelen med pulverfärgen från Västerviksfabriken är två: man kan använda färgen på fler metaller än aluminium, och det är billigare att pulverlackera än anodisera.
Ett annat område där färgerna kan utvecklas är härdningstemperaturen. När man pulverlackerar smälter man färgpulvret som sedan härdas vid ungefär 180 grader. Kan man sänka härdningstemperaturen minskar energiåtgången. Det är både mer ekonomiskt och mer miljövänligt.
Västerviksfabriken är en av många fabriker i den världsomspännande amerikanska Dupontkoncernen.
Hur fungerar det att vara en liten del av en så stor koncern?
- I Europa finns det fem fabriker som tillverkar pulverfärg, tre i Nordamerika, två i Sydamerika och sju-åtta i Asien. Det har gjorts benchmarking av alla fabriker och vi hamnade i topp. I år är vi den fabrik som de andra jämförs med. Vi är kanske små, och ligger långt borta, men vi syns ändå i koncernen, säger Björn Wagner.
I benchmarktestet har man bland annat jämfört fabrikernas lönsamhet, och olika mått när det gäller fabrikernas produktion och logistik.