Tävlingen "Sparbankens Idépris" har riktat sig till privatpersoner och företagare i Västervik som haft en produkt/affärsidé man trott på. En jury värderade hundratals inlämnade idéer om hur olika affärsplaner skulle kunna utvecklas.
"Sparbankens Idépris" har arrangerats två gånger och varje gång fick första-, andra- och tredjepristagarna 250 000 kronor, 200 000 kronor respektive 150 000 kronor.
2008 såg prislistan ut så här:
1) Richard Granberg på Golden Cut Yachts, som byggde mahognymotorbåtar med plastbotten.
2) Clas Andersson, Iteca, för ett genialt hjälpmedel vid montering av dörrar och fönster.
3) Fredrik Skogh/Richard Lundgren, för sitt havsforskningsföretag, WORI/Ocean Discovery, som bland annat lokaliserar skeppsvrak.
2010 utsågs följande pristagare:
1) Conny Johansson och Magnus Svensson, Skandinavisk Maskinimport, för sin epokgörande "inplastare" av ensilage och hö.
2) Henrik Arkåsen, Gourmet Ketchup, för sin kryddigare variant gjord på ekologiska alternativ.
3) Annika Söderholm, Lekotopia, för att ha återinfört den gamla flanellografen i ett hållbart, modernt undervisningsmaterial.
- Då det var en process i flera steg kunde alla deltagarna få mycket värdefull kunskap och coachning från själva processen. Det kan alltså finnas medverkande som inte kom bland de tre första pristagarna, men som ändå i dag har utvecklat sina idéer och företag vidare, säger Tobias Bååth, marknadschef på Tjustbygdens Sparbank i Västervik.
Blir det en tredje omgång av "Sparbankens Idépris"?
- Tävlingen är definitivt inte avvecklad, men det är inte troligt att några idépris utdelas 2012, säger Thomas Björkberger, ordförande i Sparbanksstiftelsen Tjustbygden.
- Även om det är fortsatt viktigt att lyfta fram människor som kommer med kreativa idéer kan det nog vara klokt att avvakta lite med en fortsättning efter de två första "provomgångarna". Bland annat för att fundera på att utformningen så att det blir så bra som möjligt.