Rådgivaren Martina Lago har träffat många blivande företagare, och ger tips på vägen. En invandrare som nyligen startat företag i Västervik är nagelteknologen Luc Van Ngo.
Rådgivning åt invandrare är en av många verksamheter som Almi sysslar med. Martina Lago har hela länet som sitt arbetsfält och hon har träffat många invandrare som drömmer om att starta företag.
Många av dem är väldigt entusiastiska att komma i gång.
- Invandrare överlag vågar lite mer. De tror stenhårt på sin affärsidé.
Men det kan vara svårt för dem att förstå hur det svenska systemet fungerar, och hur bankerna tänker. Det måste finnas papper på allt, och det är många regler och tillstånd att hålla reda på.
När invandrare vill starta företag är det vissa branscher som är populärare än andra: restauranger, butiker och bilverkstäder. Många vill importera livsmedel och sälja till sina landsmän. En del vill starta butiker med halalkött.
- Min största uppgift är ofta inte att hjälpa dem att starta företaget, utan att avstyra, säger Martina Lago.
Men hon är noga med att inte gå in direkt och avråda. Hon vill att de själva inser det.
En del har jättebra idéer, men det är ofta ett problem att de inte kan svenska språket. Det kan också vara en idé som tio andra har.
Något som många tvingas inse är att sådant som fungerar utomlands, när det är turister som handlar, inte fungerar alls här hemma. Man vill kanske bara köpa sådant konsthantverk på semestern.
Martina Lago ställer krav på att de blivande företagarna gör en hel del jobb själva. De ska kunna presentera en affärsplan och en budget, vilket de kan få hjälp med av Almi.
Marknadsföring är en annan sak som man måste tänka över, innan man startar sitt företag. Hur ska man sticka ut i mängden?
Martina Lago betonar vikten av att tänka igenom allt sådant först.
- Jag ska ju inte driva deras företag sedan. De måste själva tänka igenom hur de ska få i gång sitt företag.
Sedan måste de ta reda på hur det ser ut med konkurrensen, vilket sortiment som konkurrenterna har, vilken målgrupp de riktar sig till och hur de ligger till geografiskt.
Vidare måste de kunna svara på en rad frågor: Finns det ett kundbehov? Kan vi skapa ett kundbehov, och hur gör vi det? Varför ska de komma till just dig?
- En släkt på 20 personer är inte underlag för en butik, förtydligar Martina Lago.
Det händer att folk blir arga på henne, när hon ifrågasätter deras affärsidéer, men hon tycker ändå att hon har ett roligt jobb. Hon lär sig nya saker hela tiden.
Almis rådgivning är kostnadsfri för den som får den. Förutom rådgivning hjälper Martina Lago till och slussar de blivande företagarna vidare till de instanser som kan svara på deras frågor.