Katamaran från Marströms tros bli internationell succé

En plötslig vindby på 4-5 meter per sekund ger en acceleration så otrolig att jag nästan faller bakåt. På några sekunder lyfter lovartsskrovet flera meter upp i luften och vi flyger fram högt över den spegelblanka fjärden i en bra bit över 20 knops fart.

M32:an är oerhört accelerationssnabb. På bara några sekunder lyfter lovartsskrovet och katamaranen flyger fram med över 20                        knop även i svaga till mårrliga vindar.

M32:an är oerhört accelerationssnabb. På bara några sekunder lyfter lovartsskrovet och katamaranen flyger fram med över 20 knop även i svaga till mårrliga vindar.

Foto: Ola Axman

Ekonomi, näringsliv & finans2011-10-04 00:00

VT har provseglat M 32, den nya katamaran från Marström Composite i Västervik som förutspås bli en internationell succé. Redan droppar beställningar in från penningstinna seglare världen över som vill ha "det värsta som går att tänka sig med mast på".

Precis allt på katamaranen är tillverkat i kolfiber. Skroven, mast, bom, peke, vanten och till med seglen. Det ger en kombination av oerhörd styrka och otroligt låg vikt. De massiva kolfiberstagen väger bara en femtedel av vad heldragna stålvant gör och klarar dubbelt så hög dragkraft.

Hela ekipaget väger endast 450 kilo. Betänker man därtill att storsegel och gennaker tillsammans är på 110 kvadratmeter förstår var och en att vi har att göra med en Fjärdarnas Ferrari med mast på, en havets vinthund där varje kvadratmeter segel bara behöver driva fram fyra kilo båt.

- Vi deltog med två av våra nya katamaraner i en internationell regatta på Gardasjön i Norditalien för tre veckor sedan. Vi slog alla. Även med häpnad.

- Redan innan någon prototyp byggts sålde vi fyra båtar enbart på ritningarna, säger en nöjd Göran Marström som är ett internationellt välkänt seglarnamn efter bland annat OS-bronset i katamaranklassen Tornado i Moskva 1980.

M 32 seglas av tre personer. En styr, en sköter storskotet och en hanterar travaren. Båt nummer fyra levereras till Phuket i Thailand i november.

- Snabba justeringar av storseglet görs enbart med travaren. Storskotet har en utväxling på 1:24 och blir för långsamt.

Marström Composite ligger just nu i slutförhandlingar med en italiensk klädmodekoncern som avser sponsra en tävlingsserie med de nya M 32-båtarna i en rad länder över hela världen, inklusive Sverige.

Deltar i denna tävlingsserie gör alla som haft råd att lägga upp de cirka 1,3 miljoner svenska kronor varje katamaran kostar - utan segel och moms.

M 32 har stor chans att bli en stor, strikt entypsklass internationellt, för bland annat spännande och publikvänliga matchracingtävlingar.

- Det finns fler penningstarka seglare världen över än vad man tro.

Sedan även kappseglingarnas kappsegling Americas Cup gick över till flerskrovsbåtar har katamaraner bara blivit allt hetare. Nu ska alla ha flerskrovsbåtar.

Dagens katamaraner kryssar bra, men på kryssen används bara storseglet på M 32:an. Den går högre i vind utan gennaker.

- En finess är den roterbara masten som förbättrar luftströmmen över storseglet högst högst väsentligt. I vindskuggan bakom en vanlig mast blir luftströmmen störd av turbulens på mer än 10 procent av seglets yta, säger Göran Marström.

M 32 deltog i kappsglingen Byxelkroken mellan Västervik och Byxelkrok förra helgen. Man vann stort lördagens etapp ned till Öland, då det var lite vind.

- Vi startade sist klockan 09.50 och gick i mål redan 12.04 i Byxelkrok. Först klockan 14 passerade båt nummer två över mållinjen. Vi har ett LYS-tal på 2,36 men hade vunnit även om vi haft 2,66, skrattar Göran.

9,7 meter lång vinthund

Den nya M 32:an är 9,70 meter lång och når lätt farter på drygt 30 knop. Bredden är 5,5 meter. Med "racksen", nätplattformarna besättningen sitter i lovart och burkar på, ökar bredden med ytterligare tre meter.

Storsegelytan är 52 kvm och gennakern, en kombination av genua och spinnaker, är på 60 kvm.

Djupgående med nedfällda "hydrofoils" är cirka 1,80 meter. Centerborden kallas hydrofoils eftersom de har en unik asymmetrisk form som stoppar avdrift men även lyfter upp (!) läskrovet ur vattnet.

Centerbordens vinkel genom vattnet gör att de fungerar som bärplan. Just att läskrovet inte kan pressas ned, utan i stället lyfts allt högre ju fortare det går, är lite av hela finessen med denna båt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!