Lokalt UF-företag i medvind

Det går bra för Motion Marketing UF, som drivs av fem ungdomar i trean på Västerviks Gymnasium.

Motion Marketing UF består av från vänster marknadsansvarig Jakob Nachtweij, ekonomichef Hanna Nelson, produktansvarig Adam Wiberg, vd Josefine Wittlock och försäljningsansvarig Julia Werme.Foto: Anders Steiner

Motion Marketing UF består av från vänster marknadsansvarig Jakob Nachtweij, ekonomichef Hanna Nelson, produktansvarig Adam Wiberg, vd Josefine Wittlock och försäljningsansvarig Julia Werme.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Ekonomi, näringsliv & finans2012-01-14 14:08

Motion Marketing UF, som har utsetts till månadens UF-företag i Kalmar län, har fått riktigt bra snurr på sin försäljning av små ergonomiska hantlar. De kallas för trimgrip och ser ut som knöliga svarta stenar, formade efter fingrarna.

Hantlarna har uppfunnits av Carl-Johan Medin och ungdomarna har fått tillstånd att sälja dem i sitt UF-företag.

Redan på vårterminen började de fundera på sitt företag och i september drog de igång.

Hantlarna finns utlagda hos såväl Tjust Rehab som Actic i Västervik, där folk kan prova på hur det känns att träna med dem.

Förutom att ungdomarna säljer själva, har de en lokal återförsäljare i butiken Ogräs.

Trimgrip finns i tre storlekar. Var och en av dem kan fås i tre separata viktklasser.

Hantlarna kan man ha när man är ute och går eller springer eller på träningspass inomhus, som zumba och step, för att bränna fler kalorier och förstärka träningseffekten.

UngFöretagsamhet

Föreningen Ung Företagsamhet, UF, bildades 1980. Förebilden var amerikanska Junior Achievement, JA.

Den första hösten, 1980, startades två UF-företag i Sverige. Det här läsåret drivs 6 452 UF-företag på gymnasieskolor runtom i landet.

Av de drygt 20 000 elever som driver UF-företag är något mer än hälften kvinnor. Antalet elever som har drivit UF-företag sedan starten 1980 är omkring 235 000.

Källa: Ung Företagsamhet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!